Барча мақтовлар Аллоҳ учундир. Аллоҳ таоло пайғамбаримиз Муҳаммад (соллоллоҳу алайҳи ва саллам), у кишининг оила ва саҳобаларига салавот-у саломлар йўлласин.
Сўнг: Исломий китобнинг даъват ва илмни тарқатишда катта рўли бор экани шак-шубҳасиздир.
Чунки китобнинг умри узун, фойдаси эса улканроқдир.
Дарҳақиқат салаф солиҳларимиз –роҳимаҳумуллоҳ- илмни тарқатиш, уни сақлаб қолиш ва унга амал қилиш учун ҳам китоб ва асарлар ёзиб кетиш йўлини босиб ўтишди.
Ушбу китоблар асрлар оша –Аллоҳга ҳамдлар бўлсин- илм ўрни ва амал-у даъватга чорлаб келяпти.
Шу сабабли:
"Андалус" даъват ва иршод қўмитаси ушбу қимматли рисолани нашрдан чиқаришга бел боғлади. Ушбу рисоланинг асли аллома, муҳаддис Муҳаммад Носируддин Албоний роҳимаҳуллоҳ томонларидан қилинган бир маруза бўлиб, мавзуси "Мана шу бизнинг даъват"дир.
Қўмитадаги шаръий фанлар бўйича –собиқ- изланиш олиб борувчи, биродаримиз: Холид ибн АбдулъАал –Аллоҳ таоло уни Ўз ҳифзу-ҳимоясига олсин- ушбу рисолани босмадан чиқишга тайёрлаш, жумлаларини бир тартибга солиш, ҳадисларни тахриж қилиш ва қисқа изоҳ киритишдек бир вазифани адо этди –Аллоҳ таоло унга мукофотини тўла қилиб берсин-. Ушбу рисола биз томондан илмни ёйиш ва толиби илмларга манфаъат ҳосил бўлиши йўлидаги бир камтарона ҳаракатдир.
Айнан ушбу мавзуни ихтиёр қилишимизга бир қанча сабаблар бор.
Энг муҳимларидан:
1) Бидъатлар кўпайиб, аҳли ҳаво ушбу замонда атрофга кенг тарқалиб кетди. Оммага фириб ишлатган ҳолда "Китоб ва Суннат!!" байроғини юқори кўтаришди.
Аҳли сунна эса "Китоб ва Суннатни ушбу уммат салафларининг фаҳми билан (тушунамиз)" деган хусусият билан ажралиб туришади.
2) "Ушбу уммат салафларининг фаҳми" бўлмиш энг муҳим асосни тирилтириш ва унга даъват қилиш. Шайх роҳимаҳуллоҳ бидъат аҳли қўл урган залолатни четлаб ўтиш учун ҳам ушбу асосга даъват қилиб ўтдилар.
3) Ушбу рисола катта имом, забардаст олимга тегишлидир. Шайх роҳимаҳуллоҳ дунёни илмга бойитган ҳамда қалблар ҳам у кишига нисбатан муҳаббатга тўлган бир шахсдир.
4) Ўқувчилар қўлига ушбу маруза рисола сифатида етиб борганини кўрмадик.
Аллоҳ таолодан илмни тарқатиб етказиш, даъват ва таълим беришда биз ҳам ўз ҳиссамизни қўшиб қолишимизга муяссар айлашини сўраймиз. Аллоҳ таоло одамлар аслида нимани қасд қилганларини билувчи Зотдир.
"Андалус" даъват ва иршод қўмитаси.
Бисмиллаҳир Роҳманир Роҳим
Нашрга тайёрловчи муқаддимаси
Барча мақтовлар бизни илм нури ила жаҳолат зулуматларидан қутқарган, кўзимизни илм билан чароғон айлаш ила залолат кўрлигига тушишимиздан ҳидоят қилган, биз учун Муҳаммад соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг шариатларини энг ёрқин далолат ва олий белги қилган Аллоҳ учундир. Ушбу бизга марҳамат қилиб, тортиқ қилган мўл-кўл, беҳисоб неъматларининг энг афзалидир.
Подшоҳ, очиқ-ойдин Ҳақ, шериги йўқ, ёлғиз Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ эканига ва Муҳаммад (соллоллоҳу алайҳи ва саллам) Унинг бандаси, элчиси, ҳабиби, севиклиги, оламларга раҳмат ўлароқ жўнатилган омонатдор, ростгўй эканига гувоҳлик бераман.
Сўнг:
Ҳурматли биродарим, қўлингиздаги ушбу асар аср муҳаддиси, имом, аллома Муҳаммад Носируддин Албоний роҳимаҳуллоҳнинг "Мана шу бизнинг даъват" мавзусидаги қимматли рисоласидир. Аллоҳ таоло у кишини Ўзининг кенг раҳматига олиб, қабрларини кўзлари етар жойгача кенгайтириб, нур ато этган бўлсин.
Ушбу рисола бизга улкан бир қоида ва катта асосни таъсис этадики, ушбу асос ила суннат ва ҳидоят аҳли бидъат ва ҳаво аҳлидан, ҳақ эгалари эса тўғри йўлдан оғганлардан ажралиб туради! Чунки бирор бир тоифа, ҳизб ёки жамоат бўлмасин, бари Китоб ва Суннатни даъво қилади. Бироқ шу ўринда бир савол туғилади: Китоб ва Суннат кимни фаҳми асосида бўлмоғи даркор?! Шу сабабдан ҳам шайх роҳимаҳуллоҳ ушбу улкан қоидани қўйиб кетяптилар. У ҳам бўлса:
"Китоб ва Суннатни ушбу уммат салафларининг фаҳми ила (тушунмоқдир)".
Мўтазилаларнинг ажралиб олишлари, жаҳмияларнинг жаҳмия бўлиб кетиши ва хаворижларнинг бош кўтариб чиқишининг асли негизи ҳам, ушбу асосдан узоқлашишдан ўзга нарса эмас!!
Ушбу уммат салафларининг тушунчасига қайтиш, тойилиш ва оғишишдан сақловдир. Демак ушбу асос аҳли сунна билан бошқалар ўртасини ажратиб турадиган рамздирки, аҳли сунна ушбу учинчи асос бўлмиш "Уммат салафларининг фаҳми"га қайтадилар.
Хоссатан ваҳий ва Қуръон нозил бўлишига гувоҳ бўлиб, тафсирини тўлақонли билган Набий соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг саҳобалари (фаҳмига қайтиш).
"Улар Набий соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг саҳобаларики, уммат орасида қалблари энг поки, илми энг чуқури, такаллуфи энг ози, энг гўзал баён қиладигани, иймонда энг ростгўйи, насиҳатда энг кенгқамровлиги ва Аллоҳга қурбат ҳосил қилишда энг илдамидирлар". "Иълам ал-Муваққиъин" (2/18).
Наҳот бирор яхши хислат бўлсаки, улар уни қилишмаган бўлса? Бирор тўғри қадам ташлаш бўлсаки, улар уни босиб ўтишмаган бўлса? Аллоҳга қасамки, соф, чучук, тамли ҳаёт булоғининг бошида турганлар-ўша зотлардирки, ислом қоидаларини мустаҳкам қилиб, ўзларидан кейин бирор кишига айтар сўз қолдиришмади.
Қалбларни Қуръон ва иймонга (амал қилишдаги) адолатлари билан, шаҳарларни эса қилич ва тиғ билан (олиб борилган) жиҳод ила фатҳ қилишди. Илмни тобеъинларга Набий соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг мишкотларидан қандай олишган бўлса, шундай мусаффо ҳолатда етказишди. Уларнинг бу борадаги санадлари: Набий соллоллоҳу алайҳи ва саллам, Жаброил ва оламларнинг Роббисидан бўлган олий, саҳиҳ бир санад эди.
Шундай дейишарди:
Ушбу Набий соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг омотлари бўлиб, сизларга буни тортиқ қиляпмиз. Ушбу Роббимизнинг васийяти ва бизга юклаган фарзики, бу сизларга ҳам васийят ва гарданларингиздаги фарзидир.
Уларга гўзаллик билан эргашган зотлар ҳам саҳобаларнинг соғлом манҳажлари асосида юриб, уларнинг сиротул мустақим бўлмиш изларига эргашишди. Сўнг тобеъинларга эргашувчилар ҳам ушбу тўғри маслак бўйлаб юришди.
"Улар (бу дунёда) ҳуш-ҳақ сўзга ("Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ", деган сўзга) ҳидоят қилинурлар ва ҳамду сано эгаси-Аллоҳнинг йўлига ҳидоят қилинурлар". (Ҳаж/24). Улар ўзларидан олдингиларга нисбатан энг рост сўзлагувчи Зот айтгандекдирлар:
"(У пешқадамлар) аввалги (уммат)лардан кўпчилик, кейингилардан (яъни, Муҳаммад соллоллоҳу алайҳи ва саллам умматларидан) эса оздир". (Воқеа/13-14)". "Иълам ал-Муваққиъин" (2/8-9).
Ана ўша зотлар салаф солиҳлар бўлиб, Набий соллоллоҳу алайҳи ва саллам барча нарсада яхшилик билан гувоҳлик берган асрларнинг сарасидир.
Ушбу яхшилик ақида, ибодат, манҳаж, ахлоқ-одоб ва сулукдадир.
Улар менинг салафларимки, эй Жарир йиғинларимизда қани ўшаларга ўхшашларини олиб келчи
Муборак Набавий ҳижрат диёрининг имоми Молик ибн Анас қандай ҳам чиройли сўз айтганди:
"Ушбу умматнинг охири, аввали ислоҳ бўлган нарса билангина ислоҳ бўлади"."
(Ушбу сатрларни имом Моликдан Қози Иёз ўзининг "Шифо" (2/85) китобида, Шайхул Ислом ибн Таймия эса "Иқтизо ас-сирот ал-мустақим" (424) да нақл қилишди).
Ушбу рисолада қуидагиларга қўл урдим:
1- Қуръон оятларини кўриб чиқиб, суранинг исми ва оят рақамини қўйиб кетдим.
2- Истемолда оз учрайдиган сўзларга шарҳ бериб ўтдим.
3- Фоида ҳосил бўлиб, иборалар аниқ-равшан бўлсин дея баъзи ўринларга кичик изоҳлар киритдим.
4- Шайхнинг бошқа китоблари орасидан ҳам баъзи изоҳларни иқтибос қилиб келтирдим. Ҳурматли ўқувчи шайх роҳимаҳуллоҳ ушбу рисолани бошқа ўринда ҳам эслаб ўтганларини билиб олади. Натижада ўша манбага мурожаат қилиши осон кечиб, янада зиёда фойдаларни қўлга киритади.
5- Шайх роҳимаҳуллоҳ келтирган ҳадис ва асарларни қуидаги кўринишда тахриж қилдим:
Ҳадис икки саҳиҳда келган бўлса, рақамларига ишора қилиш билан чекландим.
Ҳадис икки саҳиҳнинг биридагина келган бўлса, яна унинг рақамини келтириб ўтиш билан кифояландим. Гоҳида эса иллати бор жиҳатига енгил ишоралар қилиб ўтдим.
Ҳадис саҳиҳайндан бошқа тўпламда келган бўлса, икки ёки уч манбани келтириш билан чекландим. Тоинки оддий ўқувчига қийинлаштириб, рисола хошиясини тўлдириб юбормай ва кўп ҳолатда ушбу иш фақат ана шу фанда мутахассис бўлганларгагина фойда бўлишини инобатга олдим.
Агар ушбу ҳадиснинг ҳукмида шайх билан аввалги аҳли илмлар ўртасида ихтилоф рўй берган бўлса, ушбу ихтилофга енгил ишора қилдим сўнг шайхнинг сўзларини зикр қилдим.
Ҳадис ва асарларга, шайхнинг босмадан чиққан китоблари орасидан берган ҳукмларини нақл қилдим.
Рисолани диққат билан бир тартибга солдим. Ушбу иш рисоланинг асли бўлмиш кассета ва мўтамад суннат китобларига мурожаат қилиш билан бўлди.
Шайхнинг тилларида қасдсиз рўй берган луғавий хатоларни ўнглаб чиқдим.
Шевада истемол қилинадиган лафзларни арабий фусҳага қайтардим.
Такрор айтилган ва мавзуга алоқаси бўлмаган жойларини ҳазф қилдим.
Қилган ишим шу бўлиб, Аллоҳ азза ва жалладан ушбу амални Ўзининг Карим Юзи уcун бўлмоқлигини, ушбу ишда халқларидан бирор кишига насиба қўймай, мендан ушбу амални ҳусни мақбул айлаб, ернинг мағриб ва машриқидаги мусулмонларга манфаат ҳосил бўлишини сўраб қоламан. Албатта У бу ишнинг тепасида бошқариб турувчи ва Қодир Зотдир. Аллоҳ таоло пайғамбаримиз Муҳаммадга, оила ва саҳобаларига салавоту саломлар йўлласин. Барча мақтовлар оламларнинг Робби Аллоҳ учундир.
Абу Муоз Холид ибн АбдулъАал
Бошловчи: Бисмиллаҳир Роҳманир Роҳим. Барча мақтовлар Аллоҳ учундир. Росулуллоҳга (соллоллоҳу алайҳи ва саллам), у кишининг оилалари ва саҳобаларига Аллоҳнинг салавоту-саломлари бўлсин.
Сўнг: Дарҳақиқат Аллоҳ таоло бизга иймон немати билан, умматга эса уламоларни (бағш этиш билан) марҳамат кўрсатди. Улар (уламолар) шундай кишиларки, Аллоҳ таоло ато этган илм сабабли уларни мукаррам қилди. Уламолар одамларга Аллоҳ таоло ва Унга ибодат қилишга (олиб борадиган) йўлни ёритиб берадилар. Улар шак-шубҳасиз пайғамбарларнинг меросхўрларидир. Бизни (бу ерга) келишимизга ундаган нарса –инша Аллоҳ келажакда ҳам шундай бўлиб қолади- авваламбор Аллоҳ азза ва жалланинг розилиги ҳамда ушбу (Аллоҳнинг розилигига) элтувчи илм талабидир. Аллоҳга қасамки, ушбу бетакрор онда шайх, олим, катта устозимиз шайх Муҳаммад Носируддин Албоний билан учрашиб турганимиздан (бағоят шодмиз). Авваламбор ушбу ноҳия номидан –Шувайка ноҳияси- фазилатли шайхимизга хуш келибсиз, (босиб келган қадамларингизга қийрот-қийрот ажру-ҳасанотлар ёғилсин) ҳамда ушбу чорраҳа аҳли -хоссатан уларнинг ичидаги толиби илмлар- номидан барчангизга хуш келдингиз деймиз. Бугун улар ҳурматли устозимиз билан учрашишга ошиқманддирлар. Ҳечқиси йўқ, барчамиз у кишидаги илм дурдоналари-ю ҳикматга қулоқ тутишга ошиқмандмиз. Демак Аллоҳ таоло у кишига марҳамат қилган илмга қулоқ тутамиз. Сўнг шайхимиз (нутқларидан) фориғ бўлгач, савол йўллашингиз мумкин бўлади. Инша Аллоҳ саволларингизни варақаларга ёзиб йўллайверасиз. Такрор айтаман ажойиб онлар (барчангизга муборак бўлсин). Шайхимиз хуш келдингиз.
Шайх Албоний роҳимаҳуллоҳ:
Барча мақтовлар Аллоҳга хосдир. Биз Унга ҳамд ва истиғфорлар айтиб, ундан нафсимизнинг шумлиги ва амалларимизнинг ёмонлигидан паноҳ сўраймиз. Аллоҳ ҳидоят қилган кимсани адаштирувчи, адаштирган кимсани тўғри йўлга солувчи зот йўқдир. Мен «Ягона, шериксиз Аллоҳдан бошқа ҳақ илоҳ йўқ ва Муҳаммад Унинг бандаси ва расулидир» деб гувоҳлик бераман.
«Эй мўминлар, Аллоҳдан ҳақ-рост қўрқиш билан қўрқинглар ва фақат мусулмон бўлган ҳолларингда дунёдан ўтинглар!» (Оли Имрон: 102).
«Эй инсонлар! Сизларни бир жондан (Одамдан) яратган ва ундан жуфтини вужудга келтирган ҳамда у икковидан кўп эркак ва аёлларни тарқатган Роббингиздан қўрқингиз! Яна ораларингиздаги савол-жавобларда ўртага номи солинадиган Аллоҳдан қўрқингиз ва қариндош-уруғларингиз (билан ажралиб кетишдан қўрқингиз)! Албатта Аллоҳ устингизда кузатувчи бўлган зотдир» (Нисо: 1).
«Эй мўминлар, Аллоҳдан қўрқинглар, тўғри сўзни сўзланглар! (Шунда Аллоҳ) ишларингизни ўнглар ва гуноҳларингизни мағфират қилар. Ким Аллоҳга ва Унинг пайғамбарига итоат этса, бас у улуғ бахтга эришибди» (Аҳзоб: 70, 71).
Сўнг…
Дарҳақиқат, сўзларнинг рости – Аллоҳнинг Каломи, йўлларнинг яхшиси – Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг йўли, ишларнинг ёмони – (динда) янги пайдо қилинганлари, (динда) янги пайдо қилинган барча нарса бидъат, барча бидъат – залолат, барча залолат эса жаҳаннамга элтувчидир.
Биродаримиз, устоз Иброҳимга ушбу сўзлари ва олқишлари учун ташаккур билдираман. Мен учун ушбу (олқиш) рўбарўсида аввалги халифа Абу Бакр Сиддиқ розияллоҳу анҳуга иқтидо қилишдан ўзга айтадиган гапим йўқдир. У киши розияллоҳу анҳу ҳақ ва Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг аввалги халифалари эди. Шу билан бирга у киши бирор одамни ўзлари ҳақида яхшиликни (айтиб) олқишлаётганини эшитсалар –мен шундай деб биламанки, ушбу олқишлаёткан киши ҳар қанча олқишида муболаға қилса ҳам, модомики у киши Росулуллоҳнинг халифалари экан- демак бунга лойиқдирлар. Шундай бўлишига қарамасдан –Аллоҳ ёрдам сўралгувчидир- бундай деб айтардилар:
"Аллоҳим мени улар айтаётган (сўзлари) сабабли азобламагин. Мени улар гумон қилаётгандан ҳам яхши қилгин. Мени улар билмайдиган (хато-камчиликларимни) мағфират қилгин". (Имом Бухорий "Ал-Адаб ал-Муфрад" (761); Байҳақий "Шуаб ал-Ийман" (4533) ва (4534); Ибн Хажар ал-Асқалоний "Фатҳул Борий" 10/ 493). Сиддиқ Ал-Акбар розияллоҳу анҳу ана шундай дерди. Энди биз у кишидан кейин нима ҳам дердик? Демак, у кишига иқтидо қилган ҳолда айтаманки:
"Аллоҳим мени улар айтаётган (сўзлари) сабабли азобламагин. Мени улар гумон қилаётгандан ҳам яхши қилгин. Мени улар билмайдиган (хато-камчиликларимни) мағфират қилгин".
Ҳақ шуки –фақат ҳақни айтаман- мен ҳозиргина фазилатли биродаримиз Иброҳимдан эшитганингиздаги сифатларга эга эмасман. Мен фақатгина бир толиби илмман холос, бошқа нарса эмас. Ҳар бир толиби илм Набий соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг ушбу сўзларига амал қилиши вожиб бўлади: "
Мендан бир оят бўлса ҳам етказинглар. Бану Исроилдан ҳадис айтаверинглар, хараж (танглик) йўқ. Ким менга қасддан ёлғон тўқийдиган бўлса, бас, ўрнини жаҳаннамдан эгаллайверсин".(Бухорий (3461) Абдуллоҳ ибн Амр розияллоҳу анҳумодан ривоят қилдилар).
Шунга биноан –ушбу пайғамбар ҳадисига ва бундан бошқа Аллоҳнинг Китоби, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва алиҳи ва салламнинг ҳадисларида ворид бўлган кўплаб ҳужжатларга лаббай деган ҳолатда- одамларга, улар билмайдиган нарсаларни етказишга бел боғладик. Бироқ бундан, биродарларимизнинг биз ҳақимиздаги чиройли гумонларига (лойиқ) бўлиб қолдик дегани келиб чиқмайди. Албатта бундай эмас.
Ич-ичимдан ҳис қилиб турганим бир ҳақиқат шуки, ушбу сўзга ўхшашини эшитганимда адибларнинг наздида маъруф бўлган бир масал ёдимга тушади. У ҳам бўлса: [i]"Қушча биз томонларда бургутга айланиб кетяпти". Баъзи кишиларга ушбу сўздан ёки ушбу масалдан кўзланган мақсад махфий қолади. Қушча: кичик бир қуш бўлиб, унинг бирор эътибори йўқ. Ушбу кичик қушча одамларнинг наздида бургутга айланиб қоляпти. Сабаби улар бургутнинг куч-қуввати ва катталигидан жоҳил қолишди. Ушбу масал хоҳ ҳақ ва тўғрилик билан бўлсин ёки хато ва ботил билан бўлсин, исломга даъват қилаётганларнинг кўпчилигида ўз тасдиғини топади.
Бироқ Аллоҳнинг Ўзи билади, ер юзи –исломий диёрларнинг барчаси- фалончи олим деб айтилса ярашадиган кишилардан холий қолди. Иллода ниҳоятда озчиликни ташкил қиладиган саноқли кишилар бундан мустасно. Имом Бухорий ўзларининг ҳадис тўпламларида Абдуллоҳ ибн Амр ибн Ос розияллоҳу анҳумодан ривоят қиладилар. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар:
"Албатта Аллоҳ таоло илмни уламоларнинг қалбидан тортиб олмайди. Бироқ У илмни уламоларни қабз этиши (вафот этиши) билан кўтаради. Ҳатто бирор олиб қолмагач –Бизнинг мавзуимизга тегишли қисми ҳадиснинг ана шу жойидир- одамлар (ўзларига) жоҳил бошлиқларни танлаб оладилар. Энди саволга тутилганларида илмсизлик билан фатво берадилар-да, (ўзлари ҳам) адашишади, (ўзгаларни ҳам) адаштиришади". (Бухорий (100) ва Муслим (2673)).
Аллоҳ таоло илмни кўтаришни хоҳласа, уни уламоларнинг қалбидан шундай тортиб олмайди. Яъни, олим бирор мартта ҳам таълим олмаган ҳолатига қайтиб қолмайди. Йўқ, Аллоҳ азза ва жалла бандаларига нисбатан асло бундай қилмайди. Хоссатан солиҳ бандаларига –Аллоҳ азза ва жалланинг Юзи учун қўлга киритган илмлари қалбларидан кетиб қолмайди- боя биродаримиз Иброҳимдан –Аллоҳ таоло унга барака ёғдирсин- қисқа бўлсада бир сўз эшитдингизки, ушбу йиғилиш илм талаби учун бўлди. Аллоҳ азза ва жалла Ҳакам ва Одил Зотдирки, илмни уламоларнинг қалбидан шундайлигича тортиб олмайди. Бироқ Аллоҳ азза ва жалланинг махлуқотларига нисбатан суннати (одати) шундай юз берадики, У илмни уламоларни Ўзига қабз қилиш билан кўтаради. Уламоларнинг, пайғамбарларнинг ва росулларнинг саййиди Муҳаммад сололлоҳу алайҳи ва алиҳи ва салламга нисбатан қилганидек. Демак бирор олим қолмагач, одамлар жоҳил бошлиқлар танлаб оладилар. Уларга савол берилгач эса илмсизлик билан фатво бериб, ўзлари ҳам адашишади, ўзгаларни ҳам адаштиришади. Бунинг маъноси Аллоҳ азза ва жалла ер юзида бандаларига ҳужжатни қоим қиладиган бирорта ҳам олимни қолдирмайди деган маънода эмас. Балки бунинг маъноси: Замон охирлашиб, илм озайгани сайин (илмсизлик) ва нуқсон ҳам зиёдалашиб боради. Ҳатто ер юзида Аллоҳ, Аллоҳ деб айтадиган бирор киши қолмайди.
Ушбу ҳадисни бир неча бор эшитгансизлар –ва у саҳиҳ ҳадисдир- :
"Ер юзида Аллоҳ, Аллоҳ дейдиган киши (қолмагунча) қиёмат қоим бўлмайди".
(Муслим (148)).
"Аллоҳ, Аллоҳ деб айтадиган киши", Ўшаларга ўхшашларнинг кўпчилигига юқоридаги ҳадисларнинг сўнгида зикр қилинган ҳадисда ишора қилинди. Демак Аллоҳ таоло илмни уламоларни қабз қилиш билан кўтаради. Ҳатто бирор олим қолмагач одамлар жоҳил бошлиқларни танлаб оладилар. Ана шундай бошлиқлардан Қуръон ва Суннатни уламоларнинг йўлига зид тарзда изоҳлайдиган кимсадир. –Фақат аввал ўтган (уламолар) демайман, балки кейинги келган (уламоларнинг ҳам изоҳига зиддир)-.