Ҳарб ибн Исмоил ал-Кирмоний шундай дедилар:
“Ушбу пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг саҳобаларидан бошлаб бугунги кунимизгача бўлган илм аҳли, асҳобул асар ва суннатни маҳкам тутган, иқтидо қилинадиган аҳли суннанинг йўли. Ҳижоз, Шом ва бошқа диёрлардаги уламолар билан ушбу масалада кўп мартта учрашдим. Кимда-ким ушбу йўлнинг бирор масаласида хилоф чиқса ёки ушбуга таъна етказса ёки айтувчисини айбласа, бас, у хилоф чиқувчи, бидъатчи, жамоатдан ажралган, суннат манҳажи ва ҳақ йўлдан оғгандир. Ушбу Аҳмад, Исҳоқ ибн Иброҳим, Абдуллоҳ ибн Мухаллад, Абдуллоҳ ибн Зубайр ал-Ҳумайдий, Саъид ибн Мансур ва улардан бошқа ҳамсуҳбат бўлиб, илм олган (шайх)ларимизнинг йўлидир. Айтишардики: . . . Аллоҳ азза ва жалла ишингизга ҳукмрон қилган кишига бўйинсун, унга итоат қилишдан бўйин товлама ва унга қарши қилич кўтариб чиқмагин-ки, Аллоҳ таоло сенга ёрдам ва (ушбу торликдан) чиқиш йўли қилиб беради. Ҳукмдорга қарши бош кўтариб чиқма. Эшитиб, итоат қил. Байъатни бузма. Кимда-ким шундай қилса (яъни ушбу ишларга акс йўл тутса), бас, у бидъатчи, хилоф чиқувчи, жамоатдан ажралгувчидир.
Агар ҳукмдор Аллоҳга маъсият бўлган ишга амр этса, албатта, унга итоат этмайсан.
Ва сенга унга қарши бош кўтариб, ҳаққини тўсишинг жоиз эмас”. (“Ҳаадил Арвааҳ” Ибнул Қоййим (1/289)).
Ибн Батта ал-ъАкбарий роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Биз шу онда суннат шарҳи, унинг васфи, моҳияти, банда ушбуни маҳкам тутса ва Аллоҳга ушбуни дин дея этиқод қилса ана шу ном билан аталиши, унинг аҳли жумласига дохил бўлишга ҳақли бўлиши ҳамда агар унга ёки унинг бирор нарсасига хилоф чиқса бидъат ва оғишиш аҳлидан иборат биз айблаганлар ва зикр қилиб, огоҳ этганлар жумласига дохил бўлиши борасида сўз юритамиз. Ушбу биз изоҳлаган нарсага Аллоҳ таоло пайғамбари соллаллоҳу алайҳи ва салламни жўнатгандан бугунги кунимизгача бўлган аҳли ислом ва умматнинг қолган қисми ижмо қилган...
Сўнг фитна вақтида тийилиб, ўтириб олишлик. Гарчи зулм қилсалар-да ҳукмдорларга қилич кўтариб чиқмаслик.
Абдуллоҳ ибн Умар ибн Хаттоб розияллоҳу анҳу шундай дедилар: “Гарчи сенга зулм қилса-да, бас, сабр қил. Ва гарчи сени маҳрум қилса-да, бас, сабр қил”.
Пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам Абу Зарр розияллоҳу анҳуга шундай дедилар: “Гарчи ҳабаший қул бўлса-да сабр қил”.
Дарҳақиқат, ушбу умматнинг аввалидан то бугунги кунимизгача бўлган фиқҳ, илм, тоат-ибодат ва зуҳд аҳлидан иборат уламолар шундай ижмо қилишган: жума, икки ийд, Мино, Арофат, ғазот, жиҳод, ҳажга ҳайдаб келинадиган чорва моллари ҳар бир яхши ёки фожир ҳукмдор билан (адо этилади). Уларга хирож ва ушрни беришлик жоиздир. Улар қурган катта масжидларда намоз ўқишлик ва улар барпо қилган тўғон ва кўприклардан юришлик ҳамда савдо-сотиқ, тижорат, саноат ва зироатнинг бари ҳар бир асрда ҳар бир ҳукмдор билан Китоб ва Суннат ҳукмига кўра жоиздир. Динига эҳтиёткор, пайғамбари соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг суннатини маҳкам тутувчига золимнинг зулми ва зўравоннинг зўравонлиги зарар бермайди, агар у адо этаётгани Китоб ва Суннат ҳукми асосида бўлса. Худди одил ҳукмдор замонида юритган савдо-сотиғи Китоб ва Суннатга хилоф бўлса, унга ҳукмдорнинг адолати фойда келтирмаганидек.
Уларнинг қозиларига ҳукм сўраб боришлик, золимларнинг қўлидаги ҳад-ҳудуд, қасос, ҳуқуқларни поймол қилиниши уларнинг волий ва аскарларига кўтарилади. Аллоҳ азза ва жаллага маъсият ўрнидан ўзга ўринларда гарчи ҳабаший қул бўлса-да ҳукмдорга эшитиб, итоат қилинади. Маъсиятда махлуққа итоат йўқдир”. (Ибн Батто, “Шарҳ вал Ибана” (175), (276)).
Абу Умар ибн Абдулбарр роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Золим, зўравон ҳукмдор (ҳукмидан) бўйин товлашликни мўътазила ва умумхаворижлардан иборат тоифалар тўғри деб билди.
Ҳақ аҳли ва аҳли суннага келсак, шундай дедилар: ҳукмдор фозил, одил ва яхшилик қилувчи бўлишлиги ихтиёр қилинади. Агар шундай бўлмаса, демак, ҳукмдорлардан иборат золимларга итоат қилишлик уларга қарши бош кўтариб чиқишликдан кўра авлороқдир. Чунки улар билан ўчакишиш ва қарши бош кўтариб чиқишлик билан осойишталик хавфга алмаштирилган бўлади. Ва ушбу нарса қон тўкилиши, босқинчилик ва ер юзида фасод бўлишига ундайди. Бу эса унинг зулми ва фисқига сабр қилишликдан улканроқдир. Асослар ва ақл ҳамда дин шунга гувоҳлик берадики: икки кариҳ нарсанинг улканроғи тарк қилинмоқликка авлороқдир.
Жума ва ийдни адо этадиган, душманга қарши жиҳод қиладиган, тажовуз қиладиганларга ҳудудларни қўллайдиган, одамлар ўзаро зулм қилишларидан тийиб қўядиган, халқ у сабабли сакинат топадиган, у сабаб йўллар омонда бўлган ҳар бир ҳукмдорга солиҳ ва мубоҳ ишлардан иборат ҳар бир буйруғига итоат қилишлик вожибдир”. (Ибн Абдулбарр. “Тамҳид” (23/279)).
Абул Ҳасан Ашъарий роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Ҳақ ва суннат аҳлининг қовлини ёритиб бериш ҳақидаги бўлим:
Агар бизга бирор киши айтсаки: дарҳақиқат, мўтазила, жаҳмийя, ҳарурийя, рофиза ва муржиаларнинг қовлини инкор қилдингиз. Энди, ўзингиз айтадиган ва этиқод қўядиган дин-диёнатларингизни бизга бир билдирингларчи!
Унга шундай дейилади: биз айтадиган қовлимиз ва этиқод қўйган дин-диёнатимиз шундай: Раббимиз Аллоҳ азза ва жалланинг Китоби ва пайғамбаримиз Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг Суннати ҳамда саҳоба, тобеин ва ҳадис имомларидан иборат пешволардан ривоят қилинган (асарлар)ни маҳкам тутмоқлик. Биз ушбуларни маҳкам тутамиз. Ҳамда Абу Абдуллоҳ Аҳмад ибн Ҳанбал роҳимаҳуллоҳ айтганини айтамиз ва унинг сўзига хилоф бўлганига мухолифмиз. Чунки у фазилатли имом, Аллоҳ таоло у сабабли ҳақни баён қилган, залолатни дафъ қилган, манҳажни ёритиб берган, бидъатчиларнинг бидъати, оғишганларнинг оғишиши ва шак-шубҳа қилувчиларнинг шак-шубҳаси белини синдирувчи комил пешводир. Ушбу аввалги имом, улуғланган буюк, тушунувчан киборга Аллоҳнинг раҳмати бўлсин!
Умумий сўзимиз шуки: … мусулмон ҳукмдорларнинг ҳаққига салоҳият тилаб дуо қилишни, уларнинг ҳукмдорлигини тан олишликни, гарчи уларда динда тўғри-устивор бўлишлик тарк этилган бўлса-да уларга қарши бош кўтариб чиқишликни тўғри деб билганларни залолатга оғганлар деб айтишни тўғри деб биламиз. Қилич билан бош кўтариб чиқишликни инкор қилишни дин-диёнат деб биламиз”. (“Ал-Ибана ан Усул Ад-Дияна” (7,11)).
Роҳимаҳуллоҳ яна шундай дедилар:
“Ушбу асҳобул ҳадис ва аҳли суннанинг умумий қовлидир: аҳли ҳадис ва суннат аҳлининг тутган йўли шуки:...ҳукмдорларнинг ҳаққига салоҳият тилаб дуо қилишлик ва уларга қарши қилич кўтариб чиқмасликни тўғри деб биладилар”. (“Мақолат Исламиййин ва Ихтилаф Ал-Мусоллийн” (290, 295)).
Роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар: “Одамлар қилич кўтариб чиқишликда тўрт сўзга ихтилоф қилдилар... Бир тоифа шундай деди: қилич ботилдир. Гарчи эркакларни қатл қилиб, фарзандларни асир олсанг-да. Ҳукмдор гоҳида одил, гоҳида эса одил эмас бўлади. Бизга эса уни кетказишлик жоиз эмас, гарчи фосиқ бўлса-да.
Ҳукмдорга қарши бош кўтаришликни инкор қилдилар ва буни тўғри эмас деб билдилар. Ана шу асҳобул ҳадиснинг қовлидир”. (“Мақолат Исламиййин ва Ихтилаф Ал-Мусоллийн” (451)).
Ибн Баттол роҳимаҳуллоҳ ушбу ҳадисга изоҳ бера туриб, шундай дедилар: “Модомики маъсиятга буюрилмас экан эшитиб, итоат қилишлик ҳақдир. Агар маъсиятга буюрилса эшитиб, итоат қилишлик йўқдир”:
“Хаворижлар ушбу ҳадисни ҳужжат қилиб, ҳукмдорлардан зулм зоҳир бўлганда уларга қарши бош кўтариш ва қарши чиқишни тўғри деб билдилар. Уммат жумҳурининг йўли эса иймондан кейин куфр келтиришликлари истисно қилинган ҳолда уларга қарши чиқишлик ва ағдаришлик, намозларни адо этишликни тарк қилишлик вожиб бўлмайди. Ундан (куфрдан) ўзга зулмга келсак, уларга қарши бош кўтаришлик жоиз бўлмайди, агар ишлари қарор топиб, одамларнинг амри ҳам улар билан-(уларга мувофиқ) бўлса. Чунки уларга қарши бош кўтариб чиқишликни тарк этиш билан (аёлларнинг) жинси, мол-дунё ва қон тўкилишидан ҳимоя ҳосил қилинади. Уларга қарши чиқишлик билан иноқ-тотувлик барҳам топади”. (“Шарҳ Ибн Баттол ъала Саҳиҳул Бухорий” (9/168)).
Роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Ушбу ҳадисларда золим ҳукмдорларга қарши бош кўтариб чиқишликни тарк этиш ҳамда уларга қулоқ солиб, итоат қилишликни лозим тутишликка ҳужжат бор. Фуқаҳолар (куч билан) ғолиб келган ҳукмдорга модомики жума ва жиҳодни қоим қилар экан итоат қилишлик лозим эканига ва унга итоат қилишлик, унга қарши бош кўтариб чиқишликдан яхши эканига ижмо қилдилар. Чунки бу билан қон (тўкилишидан) сақлов ва халқ осойишталиги (ҳосил бўлади)”. (“Шарҳ Ибн Баттол ъала Саҳиҳул Бухорий” (7/19)).
Абу Закарийё Ан-Нававий роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Уларга қарши бош кўтариб, жанг қилишлик мусулмонлар ижмоси билан ҳаромдир. Гарчи фосиқ ва золим бўлсалар-да. Дарҳақиқат, мен зикр қилган маънога биноан ҳадислар тўлиб-тошгандир. Аҳли сунна ҳукмдор фосиқлик сабаб ағдарилмаслигига ижмо қилди. Баъзи асҳобларимиз (шофеий мазҳабидагилар)нинг фиқҳ китобларида у (ҳукмдор фосиқлик сабаб) ағдариб ташланади дея зикр қилинган ва мўътазилалардан ҳам ушбу ҳикоя қилинган важҳга келсак, ушбуни айтувчиси хатога йўл қўйган ва ижмога хилоф чиқувчидир”. (“Шарҳ Ан-Нававий ъала Соҳиҳ Муслим” (12/229)).
Шайхул Ислом Абул Аббос Аҳмад Ибн Таймийя роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Ҳадис аҳлининг йўли – золим ҳукмдорларга қарши жанг билан бош кўтаришликни тарк этиш ва то яхши киши (ўз ўлими) билан роҳат топгунгача-(қутилгунгача) ёки фожир (ўз ўлими) билан роҳат топилгунгача-(қутилингунгача) зулмларига сабр қилишликдир”. (Ибн Таймийя, “Мажмуъул Фатава” (4/444)).
Роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Ҳукмдорларнинг зулм-у зўравонликларига сабр қилишлик илм ва (айни) буюрилган адолатдир. Худди аҳли сунна вал жамоанинг асосларидан ва пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам машхур ҳадисларда ушбуга амр этганларидек”. (Ибн Таймийя, “Мажмуъул Фатава” (28/179)).
Роҳимаҳуллоҳ айтдиларки:
“Илм, дин-диёнат ва фазл эгалари бирор кишига Аллоҳ таоло қайтарган (иш бўлмиш) ҳукмдорларга итоатсизлик қилиш, уларга нохолис муомалада бўлиш ва уларга қарши бўлган ҳар қандай кўринишдаги хуружга асло рухсат бермайдилар. Худди ушбу (амр) суннат ва дин-диёнат аҳлининг ҳамда ўзгаларнинг сийратидаги аввалда-ю ҳозирда одатларидан эканлиги маълум-у машхур бўлиб улгурганидек”. (Ибн Таймийя, “Мажмуъул Фатава” (35/12)).
Роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Ушбу ўриндаги асосларданки, ҳукмдор ёки (унинг) тоифаси томонидан зулм мавжуд бўлишлигининг ўзиёқ уларга қарши жанг қилишни вожиб қилмайди, балки мубоҳ ҳам қилмайди. Ҳужжатлар далолат қилган асослардандир, ҳукмдор золим-у зўравон бўлса одамлар унинг зулми, зўравонлиги, тажовузига сабр қилишликка маъмур бўладилар ва унга қарши жанг қилмайдилар. Худди пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам ушбуга бир неча ҳадисларда амр қилганларидек”. (“Истиқома” (1/32)).
Роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Шу сабабли аҳли суннанинг йўлидаги машхур бўлган масала шуки, улар ҳукмдорларга қарши бош кўтаришлик ва уларга қарши қилич кўтариб жанг қилишликни тўғри деб билмайдилар. Гарчи уларда зулм кузатилса-да, ушбуга пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва салламдан (ворид бўлган) кўпдан-кўп саҳиҳ ҳадислар далолат қилганидек”. (“Минҳажус Сунна Ан-Набавийя” (3/391)).
Шайхул Ислом шуни баён қиляптиларки, у киши дин асосларига оид масалалар борасида нақл қилаётган ижмо – аҳли суннанинг ижмоси ва уммат салафлари ҳамда уч муфаззал асрлардаги имомлар иттифоқ қилган масалалардир.
Роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Мен умрим бўйи ана шу соатгача дин асослари борасида бирор кишини на ҳанбалий ва на ҳанбалий бўлмаган мазҳабга чақирдим ҳамда ушбу (мазҳаб)ни (кўр-кўрона) қўллаб-қувватлаганим ва уни ёдга олганим ҳам йўқ. Бироқ мен ушбу уммат салафлари ва имомлари иттифоқ қилганларинигина зикр қилдим. Мен уларга бир неча бор шундай деганман: менга хилоф чиққанларга уч йил муҳлат бераман. Агар мен айтганларга хилоф бўлган уч аср имомларининг биридан бирор ҳарф олиб келса, бас, мен уни тан оламан. Мен зикр қилганларга келсак, мен ушбуни уч аср имомларидан лафзма-лафз ва умум тоифа (ровий)лардан иборат уларнинг ижмоларини нақл қилган лафзларини зикр қилдим”. (Ибн Таймийя, “Мажмуъул Фатава” (3/229)).
Ибнул Қоййим Ал-Жавзийя роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Дарҳақиқат, китобнинг аввалида суннат ва ҳадис аҳлининг ижмо қилган сўзларини зикр қилдик, Ашъарий улардан нақл қилганлари каби. Биз уларнинг ижмоларини айтиб ўтдик, Ҳарб ибн Исмоил Ал-Кирманий ўзининг машхур масалалар тўпламида ўз лафзи ила уни (ижмони) айтиб ўтганидек: Ушбу пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг саҳобаларидан бошлаб бугунги кунимизгача бўлган илм аҳли, асҳобул асар ва суннатни маҳкам тутган, иқтидо қилинадиган аҳли суннанинг йўли. Ҳижоз, Шом ва бошқа диёрлардаги уламолар билан ушбу масалада кўп мартта учрашдим. Кимда-ким ушбу йўлнинг бирор масаласида хилоф чиқса ёки ушбуга таъна етказса ёки айтувчисини айбласа, бас, у хилоф чиқувчи, бидъатчи, жамоатдан ажралган, суннат манҳажи ва ҳақ йўлдан оғгандир. Ушбу Аҳмад, Исҳоқ ибн Иброҳим, Абдуллоҳ ибн Мухаллад, Абдуллоҳ ибн Зубайр ал-Ҳумайдий, Саъид ибн Мансур ва улардан бошқа ҳамсуҳбат бўлиб, илм олган (шайх)ларимизнинг йўлидир. Айтишардики: . . . Аллоҳ азза ва жалла ишингизга ҳукмрон қилган кишига бўйинсун, унга итоат қилишдан бўйин товлама ва унга қарши қилич кўтариб чиқмагин-ки, Аллоҳ таоло сенга ёрдам ва (ушбу торликдан) чиқиш йўли қилиб беради. Ҳукмдорга қарши бош кўтариб чиқма. Эшитиб, итоат қил. Байъатни бузма. Кимда-ким шундай қилса (яъни ушбу ишларга акс йўл тутса), бас, у бидъатчи, хилоф чиқувчи, жамоатдан ажралгувчидир. Агар ҳукмдор Аллоҳга маъсият бўлган ишга амр этса, албатта, унга итоат этмайсан. Ва сенга унга қарши бош кўтариб, ҳаққини тўсишинг жоиз эмас”. (Ибнул Қоййим, “Ҳаадил Арвааҳ” (289)).
Ибн Ҳажар Асқалоний роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Дарҳақиқат, фуқаҳолар (куч билан) ғолиб келган ҳукмдорга бўйинсунишлик ва у билан бирга жиҳод қилишлик вожиб эканига ижмо қилдилар. Унга бўйинсунишлик бош кўтариб чиқишликдан яхшидир. Чунки ушбу ишда қон тўкилиши олди олиниб, халқ осойишталик кўради”. (“Фатҳул Борий бишарҳ Соҳиҳ Ал-Бухорий” (13/7)).
Абдуллатиф ибн Ҳасан Оли Шайх роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Анави фитнага учраганлар билмайдики, Умар ибн Абдулазиз ва Умавийлардан Аллоҳ хоҳлаганларини ҳисобга олмаганда Язид ибн Муовия замонидан бери ислом аҳлининг аксар ҳукмдорларидан зулм, катта-катта ҳодисалар, ислом аҳлининг бошқарувида хуруж ва фасод рўй берганча рўй берди. Шунга қарамай забардаст имомлар, улуғ пешволарнинг сийрати маълум-у машхурдир. Улар Аллоҳ ва Расули буюрган ишлар борасида итоатдан бўйин товламадиларки, бу ислом шариати ва дин вожиботларидандир”. (“Ад-Дурар Ас-Санийя” (7/177)).
Шайх Муҳаммад ибн Солиҳ Ал-Усаймин роҳимаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Шунингдек, аҳли суннат билан аҳли бидъат ихтилоф қиладиган асослардан бири ҳукмдорларга қарши бош кўтаришликдир. Ҳарурийяликлар, улар хаворижлар бўлиб, мусулмонларнинг ҳукмдорига қарши бош кўтариб, уни кофир дея, унга қарши жанг қилдилар. Ана шунинг сабабидан мусулмонларнинг қонини (тўкишни) ҳалол деб билдилар. Аҳли сунна вал жамоага келсак, улар шундай дейдилар: модомики очиқ-(баваҳ) куфр чегарасига етмаган гуноҳи кабира ва фисққа ботган бўлса-да, ҳукмдорга қулоқ солиб, бўйинсунишлик вожиб бўлади. Ана шунда (куфр баваҳга қўл урганда) унга қарши жанг қиласан, агар бунинг оқибатидан ёмонлик ва фитналар келмайдиган бўлса”. (“Лиқо Баб Ал-Мафтуҳ” (45/19)).
Шайх Солиҳ Ал-Фавзон ҳафизаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Таҳовий (роҳимаҳуллоҳ) шундай деди: “Ҳукмдор ва иш эгаларимизга қарши бош кўтаришликни тўғри деб билмаймиз”:
Ушбу улкан масала бўлиб, аҳли сунна вал жамоанинг асосларидандирки, улар мусулмонларнинг ҳукмдорларига қарши бош кўтариб чиқишликни тўғри деб билмайдилар”. (Фавзон, “Шарҳ Ақида Ат-Таҳовийя” (163)).
Шайх Солиҳ Оли Шайх ҳафизаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Таҳовий (роҳимаҳуллоҳ) шундай деди: “Ҳукмдор ва иш эгаларимизга қарши бош кўтаришликни тўғри деб билмаймиз, гарчи зулм қилсалар-да”:
Ушбу жумлада салаф солиҳ имомлар ижмо қилиб, уни ақидаларида битиб кетишган ҳамда унга хилоф чиққанларни суннат ва жамоатга хилоф чиқувчи деб айтишган ақида ёдга олинди”. (Солиҳ Оли Шайх, “Шарҳ Ақида Ат-Таҳовийя” (474)).
Шайх Абдулазиз Рожиҳий ҳафизаҳуллоҳ шундай дедилар:
“Аҳли сунна вал жамоанинг йўли – итоатсизлик билан ҳукмдорларга қарши бош кўтариб чиқмасликдир, гарчи зулм-у зўравонлик қилсалар-да. Ана шу аҳли сунна вал жамоанинг асослариданки, ҳукмдорларга қарши бош кўтариб чиқмаслик, гарчи зулм-у зўравонлик қилсалар-да. (Ушбу йўл) хавориж, мўтазила ва рофизалардан иборат бидъат аҳлининг йўлига хилоф равишдадир”. (Абдулазиз Рожиҳий, “Шарх Ақида Ат-Тоҳавийя” (277)).