Ал-Жамоа
Жуда кўп хадисларда Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи вассаллам Ал-Жамоа сўзини ишлатганлар ва Ал-жамоага эргашишни буюрганлар. Умар розияллоҳу анҳу Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи вассалламнинг бундай деганларини ривоят қилади: «Ал-Жамоада[9] бўлингалар ва бўлинишлардан узоқ бўлинглар! Шайтон битта билан биргадир, иккитадан узоқлашади. Кимда-ким Жаннатни ўртасида бўлишни хохласа, Ал-жамоа билан бирга бўлсин». Ахмад 1/18, Ал-Хаким 1/114. Хадис сахихлигини Имом Абу Ийсо Ат-Термизий, Имом Ал-Хаким, шайх Ахмад Шокир ва шайх Албонийлар тасдиқлашган
Ал-ғураба(ғариблар)
Шунингдек росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам жуда кўп хадислада Ал-ғураба сўзини ишлатганлар. Абдуллоҳ ибни Амр айтиб берардилaр: «Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам билан бирга бўлган кунларнинг бирида айтдиларки:«Ғарибларга Тубо[10] бўлсин». Сахобалар сўрашди: «У ғариблар кимлар». Улар айтдиларки: «Жуда кам сонли солиҳ одамлар жамоаси, зулмда чўкиб кетган жуда кўп сонли одамлар қуршовидагилардир. Уларга итоат этувчилардан итоат этмидиганлар кўпроқ бўлади». Ахмад 2/177, Ибни Ал-Мубарак "Зухд"да 775, шайх Ахмад Шокир ва шайх Албоний хадис сахихлигини тасдиқлашган.
Имом Аж-Журрий айтадилар: «Адашган фирқалар сони кўпайганда, улар кўпларни адашишига сабаб бўлади, шунда хақни ушлаган, Исломдаги одамлар, уларни орасида ғариблашиб[11] қолишади». «Сифатул-Ғураба» 27-га қаранг
Ал-фирқатул нажиьа(нажот топган жамоа)
Бу хадисларда «фирқатул-нажиа» хам зикр қилинган. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам айтгaн эдилар: «Яхудийлар йетмуш бир гуруҳга бўлинишди, насронийлар йетмуш икки гуруҳга бўлинди. Менинг умматим йетмуш учга бўлинади. Йетмуш иккитаси Олов ичида, биттаси Жаннатда». Сахобалар сўрашди: « У нажот топганлар кимлар?» Бу саволга Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам шундай жавоб бердилар: « Бу ал-жамоадир». Бу хадисни бошқа ривоятида: «Бу савадул-аъзам» "Савадул-аъзам" ва "ал-жамоа" сўзларини маносини Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассалламнинг ўзлари бошқа хадисда тушунтириб берган эдилар яни айтган эдиларки:«Ал-Жамоа - мен ва менинг сахобаларим эргашган нарсага эргашликдир[12]» Ахмад 4/102, Абу Довуд 2/503, Ат-Термизий 3/367, Ад-Доримий 2/241, Ал-Хаким 1/128. Хадиснинг иккала ривояти хам сахих
Имом Аж-Журрий айтадилар: «Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам берилган саволга жавоб бериб дедиларки: «Бу шундай тоифаки, мен ва менинг сахобаларим эргашган нарсага эргашканлар». Бошқа хадисда «Бу Ал-Жамоа» яна бошқасида «Бу Савадул-аъзам». Бу хамма номлар бир-ҳил манога эгадир» Аш-Шария 1/14-га қаранг.[/align]
Ат Тоифатул мансура(ғалаба қозонувчи жамоа)
Шунингдек Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам жуда кўп ҳадисларда бу уммат ичида бир тоифа мусулмонлар жамоаси Қиёматгача хақни ушлашлари ҳақида хабар берганлар ва бу жамоа Тоифатул-мансура деб номланади. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам айтадилар: «Менинг умматим ичида бир тоифа мусулмонлар ҳақ устида бўлишади, уларга қаршилик қилувчилар уларга зиён етказа олишмaйди. Бу холат то уларга Аллоҳни ҳукми келмагунича ўзгармаган холда қолади[13]».[14] Ал-Бухорий 4/187, Муслим 6/52
______________________________________________________________________________________________________
[9] Ал-Жамоа сўзини шарий маносини учга бўлса бўлади
Биринчиси - хаққа эргашиш, хаққа эргашиш бўлса салафларни йўлига эргашишдир. Ибни Маъсуд айтадилар: «Эй Амр ибни Маймун! Албатта кўп жамоатлар хақиқий Ал-жамоага зиддир . Ал-Жамоа бу хаққа эргашишдир, хатто бир ўзин бўлсанг хам». Ал-Лалокаий 160. Шайх Албоний иснодини сахихлигини тасдиқлаган. "Мишкатул-масобих" 1/61- га қаранг
Иккинчиси - бу мусулмонлар хукмдори атрофида жамланган мусулмонлар жамоасидир. Саҳл ибни Абдуллоҳ Ат-Тустарий айтади: «Бу уммат етмуш уч гурухга бўлинади. Улардан етмуш иккитаси нажот топишмаганлардандир, чунки уларнинг бари мусулмонлар хукмдорларидан узоқлашишганликларидир, Нажот топганлар бўлса биттадир улар ҳам бўлса мусулмонлар хукмдори билан бирга бўлганлардир >>. "Қувтул-қувлуб" 2/242га қаранг
Шунингдек Имом Ибни Жарир Ат-Таборий айтадилар: «"Ал-Жамоа" га эргашиш буйруғи бу мусулмонлар атрофида тўпланган хукмдорга итоат этишдир. Кимки унга баят{яни итоат хақида ахд} бермаса "Ал-Жамоа"дан чиққан хисобланади». "Фатҳул-борий" 13/47-га қаранг.
Учинчидан - бу ал-жамоа бўлган олимларга эргашишдир, чунки улар эргашишга буюрилган хақни яхшироқ билувчидир. Имом Термизий айтадилар: «Уламолар наздида "Ал-Жамоа" бу фиқх ва хадис олимларидир». "Сунан Ат-термизий" 4/467-га қаранг.
Бир куни Имом Ибни Муборакдан хадисдаги: «Аллоҳнинг қўли ал-жамоа устидадир» "ал-жамоа" деганда ким назарда тутилишини сўрашди. {Ибни Абу Осим 1/12. шайх Албоний бу хадисни сахих деганлар} У киши шундай дедилар: «Абу Бакр ва Умар». унга айтишди: «Ахир Абу Бакр ва Умар вафот этишган-ку!?» У айтди: «Фалончи ва фалончи» Унга айтишди: «Ахир фалончи ва фалончи ҳам вафот этишганку?» Шунда у: «Абу Хамза Ас-Суккарий у ал-жамоадир» шундай деб жавоб бердилар "Сунан Термизий" 4/467 ва "Ал-Иттисом" 2/267
Имом Ал-Бухорий айтадилар: «Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам ал-жамоага эргашишни буюрдилар, ал-жамоа бу - аҳли илмлардир». "Сахихул Бухорий" 1/648-га қаранг
Ибнул Қойюм айтадилар: «Хақиқатда ижмо{хамма олимларни битта фикри}, хужжат{далил], савадул-азам{ буюк жамоат } бу - олимдир, хаққа эргашган, хатто бир ўзи бўлса хам, хатто бутун ер ахолиси унга қарши бўлса хам». "Илямул- Муваққийин" 3/397-га қаранг
Юқоридаги нарсалардан "Ал-жамоа" сўзини маноси бир нарсага олиб келади, яни ал-жамоа бу - хаққа эргашиш демакдир. Имом Абу Шома айтадилар: «Қачонки Ал-жамога эргашиш буйруғи келганида, бу йерда хақда бўлганларга эргашиш буюрилади, хатто улар камчилик бўлиб, уларга қаршилар кўп бўлса ҳам! Ҳақ бўлса бу - Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам ва сахобалари пайтида бўлган биринчи авлодлар нимада бўлган бўлса шунда бўлишликдир ва бизлар улардан кейин кўп сонли адашганларга эргашмаймиз >>. " Ал-Баъис аля инкар ал-бидаъ вал хавадис" 91.
Шайх Ибнул Қойюм бу сўзлар хақида айтадилар: «Абу Мухаммад Исмоилни, Абу Шома номи билан машхур, сўзларидан хам чиройлироқ сўзлар борми». "Иғосатул-ляхфан" 1/69
Мана шу хақиқатда "ал-жамоа" номинг хақиқий маносидир, бугунги кунда бу номнинг маносини жуда қаттиқ тарзада ўзгартириб юворишди ва хар-ҳил жамоатларга бўлиб юборишди. Ал-жамоа - Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассалламнинг хаққа эргашган сахобаларидир, уларни ўлимидан сўнг бу хаққа эргашканлар - олимлардир - анбиёларни ворислари, улар сахобалар эргашган йўлни хамма одамлардан кўра яхшироқ билувчиларoқдурлар. Қуръон ва Суннатни сахобалар тушунгандек тушуниб анбиёлар меросхўри бўлган уламоларга эргашган мусулмонлар "Ал-Жамоадир" хатто хар-ҳил шахаларда яшашса хам.
Бугунги кунда "Жамоат" номи остида гуруҳлар тузиб олганларга келсак, булар Исломда аввал маълум бўлмаган жамоат турини ўйлаб топишди ва бу ишлари билан хақиқий "ал-жамоа" тушунчасига зид бўлган жамоат тузишди. Биринчидан улар жамоатларни мусулмонлар хукмдори атрофида жамлашмaйди, Иккинчидан улар тузиб олган жамоатлар ўзини йўли ва услублари бор, шубҳасиз бу нарсалар салафлар йўлига зиддир!
[10] Рoсулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассалламдан: «Эй Аллоҳнинг росули Тубо нима дегани» деб сўрашганда Улар жавобига шундай дедилар: «Тубо бу - жаннаттаги дарахт номи, унинг узунлиги юз йиллик йўлга тенг». Ал-Бухорий 4/187, Муслим 2826
[11] Ғариблар деганда фитна пайтида, хаққа эргашканлардан ташқари, уламолар биринчи навбатда тушунилади. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам айтган эдилар: «Албатта бу дин боши ғариблик билан бошланди ва охири хам ғариблик билан тугайди. Ғарибларга Тубо бўлсин, улар{яни ғариблар}, одамлар менинг вафотимдан сўнг Суннатимни{яни динда кўрсатиб берган жамики ибодатлар тури} бизиб критилган бидъатлардан тозалашади». Ат-термизий, Ат-Табороний. Сахих хадис. "Ас-Силсила ас-сахиха" 1273-хадисга қаранг.
Шайх Албоний айтганларидек Суннатни бидъатлардан фақатгина ахли-илмларгина тозала олишади. "Сисилатул-худа-ван-нур" 149-номли касета, ёки Мп3
[12]Бази бир мусулмолар умматни етмуш уч гуруҳга бўлиниши хақидаги хадисни маносини тушунмаган холда ва бу хадис қанчалик буюклигини билишмаган ҳолда айтишадики: «Бу хадисни буюклиги нимада»-деб. Ахир Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи вассаллам умматни етмуш уч гуруҳга бўлинишини ва ундан етмуш иккитаси оловда, фақат биттасигина жаннатда бўлиши хақидаги хабари, хамда ўша битта жаннатда бўладиган тоифани сифатлашлари Динни асосини ифодалаовчи ушбу ҳадис, буюк ҳадис эканлигига далолат қилмайдими? Имом Ал-Ҳаким айтар эдилар: «Бу динни аосида ётувчи буюк хадисдир» . "Ал-Мустадрак" 1/128
[13] Шарҳларда айтиладики "Аллоҳнинг буйруғи" остида майин ва ёқимли хидли шамол назарда тутилади, У шамол қиёматга яқин эсиб мўминларни жонини олиб кетади.
[14]"Тоифатул-Мансура" сўзларини уламолар " Хадис олимлари ва Суннат тарафдорлари" деб шарҳ қилишган.
Имом Ибни Муборак ғолиб бўлувчи жамоа ҳақидаги ҳадисни шарх қилиб айтадилар: «Бу ҳадис олимларидир{асҳабул-ҳадис}».
Имом Ибни ал-Мадиний айтадилар: «Улар Хадис олимлари» "Сунан Ат-Термизий" 6/356
Имом Ахмад ибни Синан айтадилар: «Улар - салафларга эргашган илм эгаларидир» "Шарафу Асхабул-Хадис" 26
Имом Ахмаддан бу хадисда ким назарда тутилгани ҳақида сўрашганда улар айтдиларки: «Агарда улар{яни Тоифатул-Мансура} ахлул-хадис бўлмаса, унда улар ким эканлигини билмиман». Ал-Хаким "Марифа улюм ал-хадис"4. Имом Бухорий мана бу хадисни келтириб: «Мени умматимдан бир жамоа Қиёматгача хақ учун курашишни тўхтатмaйди». Айтадларки: «Булар ахли илмлардур». "Фатхул-Барий" 13/205-га қаранг.
Имом Ибни Ҳиббон бир бобларини: «Ҳадис ахлига қиёматгача ёрдам кўрсатилиши ҳақида» деб номлаб, далилига мана бу ҳадисни келтирдилар: «Мени умматимдан бир гуруҳ одамларга қиёматгача ёрдам берилиши тохтатилмaйди». "Сахих Ибни Хиббон" 1/153
Шайхул-Ислом Ибни Таймия рохимаҳуллоҳ айтадилар: «Ҳамма одамлардан{бу ерда мусулмонлар назарда тутиляптти} кўра "тоифатул-мансура" бўлишга лойиқроқ одамлар бу - ҳадис ва Суннатни билувчи олимлардир». "Мажматул-Фатава" 3/347