31. Аллоҳ таолонинг ушбу: “Одамлар орасида шундай кимсалар борки, улар ўзгаларни Аллоҳга тенг билиб, уларни Аллоҳни севгандек севадилар” (Бақара/165), қовли ҳақидаги боб
Ва ушбу қовли:
“(Эй Мухаммад), айтинг: «Агар ота-оналарингиз, болаларингиз, ака-укаларингиз, жуфтларингиз, қариндош-уруғларингиз ва касб қилиб топган мол-дунёларингиз, касод бўлиб қолишидан қўрқадиган тижоратларингиз ҳамда яхши кўрадиган уй-жойларингиз сизларга Аллоҳдан, Унинг пайғамбаридан ва Унинг йўлида жиҳод қилишдан суюклироқ бўлса, у ҳолда то Аллоҳ ўз амрини (яъни, азобини) келтирганича кутиб тураверинглар”. (Тавба/24).
Анас розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар:
“Бирортангиз то мен унга ўз фарзанди, отаси ва одамларнинг барчасидан суюклироқ бўлмагунимча иймони (мукаммал) бўлмайди”. Иккилари ривоят қилди.
(Бухорий (4/216)).
Иккилари у кишидан (Анас розияллоҳу анҳудан) ривоят қилди, Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар:
“Уч (хислат) борки, кимда ушбулар бўлар экан иймон ҳаловатини топади: Аллоҳ ва Унинг Росули унга ўзгалардан маҳбуброқ бўлишлиги, бирор кишини фақат Аллоҳ учунгина яхши кўришлиги, Аллоҳ таоло уни куфрдан қутқаргач унга (куфрга) қайтишликни дўзахга улоқтирилишликни ёмон кўргандек ёмон кўришлиги”. (Бухорий (1/22), Муслим (1/66)).
(Бошқа бир) ривоятда эса:
“Бирор киши иймон ҳаловатини топмайди, то...”.
Ибн Аббос розияллоҳу анҳумодан ривоят:
“Ким Аллоҳ учун яхши кўрса, Аллоҳ учун ёмон кўрса, Аллоҳ учун дўстлашса ва Аллоҳ учун душман бўлса, албатта, ушбу билан Аллоҳнинг валийлиги(-нусратига) эришади. Банда то ана шундай бўлмас экан ҳаргиз иймон таъмини тотмайди, гарчи намози ва рўзаси кўп бўлса-да. Дарҳақиқат, кўпчилик одамларнинг дўстлашуви дунё иши (асоси)да бўлиб қолди”. Ибн Жарир ривояти.
(Ибн Муборак “Зуҳд” (353), Абу Нуъайм “Ҳиля” (1/312), Табароний “Кабир” (13537)).
Ибн Аббос (розияллоҳу анҳумо) Аллоҳ таолонинг ушбу:
“(У кунда уларни боғлаб турадиган) баҳонаю сабаблар узилади” (Бақара/166) қовли ҳақида шундай дедилар:
“(Ширкий) муҳаббат(лари узилади)”. (Ибн Жарир (2/43), Ҳоким (2/272) саҳиҳ санади ва Заҳабий унга мувовиқ бўлди).
Бобдаги масалалар:
1) Бақара сурасидаги оят изоҳи.
2) Бароат-(Тавба) сурасидаги оят изоҳи.
3) У киши соллаллоҳу алайҳи ва салламга бўлган муҳаббатни жон, аҳли оила ва молдан муқаддам қўйишлик.
4) (Ҳадисда) иймон инкор этилиши исломдан чиқиб кетганига далолат қилмайди.
5) Иймоннинг ҳаловати бўлиб, гоҳида инсон уни тотади гоҳида эса йўқ.
6) Қалбда (кечадиган) тўрт амал борки, Аллоҳнинг нусратига фақат улар билан эришилади ва бирор киши уларсиз иймон таъмини тотмайди.
7) Саҳобанинг воқеликни англай олишики, аксар дўстлашувлар дунё иши асосидадир.
8) Ушбу оят:
“(У кунда уларни боғлаб турадиган) баҳонаю сабаблар узилади” изоҳи.
9) Мушриклар орасида Аллоҳга қаттиқ муҳаббат қўйганлари мавжуд экани.
10) (Тавба/24 оятида зикр қилинган) саккиз ҳил нарса ўз динидан ҳам маҳбуброқ бўлган кимсага ваъид бор екани.
11) Кишининг Аллоҳни яхши кўргандек яхши кўрадиган тенгдош исбот қилишлиги катта ширкдир.