“Ла илаҳа иллаЛлоҳ” ни бузузвчи амаллар
Кимки исломни бузувчи бирор бир нарсани қилса, бу калимани ботилга чиқаради. Чунки бу калима ўз аҳлига қачонки унга амал қилиб ва унда тўғри-устивор бўлиб қолганларидагина фойда беради. Ибодатда Аллоҳни яккалаб, ибодатни Уни Ўзигагина хослаб, Ундан бошқа ибодат қилинадиган барча нарсаларни тарк этиб , бу калима далолат қилган маънога ростгўй-тўғри бўлиб қолсалар, Аллоҳни амрларига итоат этиб , Унинг қайтариқларини тарк қилиб , уни бузувчи бирор нарсани қилмасалар мана шундагина Аллоҳнинг кароматига ҳақли бўлиб , саодат билан ғалаба қозониб, ўтдан нажот топадилар.
Аммо кимки бирор бир сўз ёки бирор бир амал билан уни бузса, бу калима унга фойда бермайди, гарчи уни бир соатда минг маротаба айтса ҳам. Агар “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” ни айтиб, Муҳаммад Аллоҳнинг Росули деб гувоҳлик берса, намоз ўқиб , рўза тутса , закот бериб , ҳаж қилса , лекин РосулуЛлоҳ соллаЛлоҳу алайҳи ва саллам замонларида , ундан сўнг саҳобийлар замонида чиқиб ўзини Аллоҳнинг Росули деб даъво қилган Мусайлама Каззобни ростгўй деса, кофир бўлади , буларнинг ҳеч бири унга фойда бермайди.
Ёки Ироқда нубувватни даъво қилган Мухтор ибн Аби Убайд ас- Сақофий ростгўй набий эди ва уни ўлдирганлар хато қилишган деса, ё бўлмаса Яманда ўзини набий деб даъво қилган Асвад ал-Унсий ҳақида ёки ундан сўнг келган бошқа каззобларни ҳақиқатда улар ростгўй бўлишган деса, кофир бўлади ва агар “ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” айтиб, уни минг маротабалаб қайтарса ҳам.
Ва шу каби бу калимани айтиб туриб , Бадавий , Ҳусайн, ибн Алван , Айдарус, ёки Муҳаммад соллаЛлоҳу алайҳи ва саллам, ё ибн Аббос розияЛлоҳу анҳума, ёки шайх Абду Қодир Жийлоний ё бўлмаса булардан бошқаларга ибодат қилиб , уларга дуо қилса, улардан ёрдам сўраса, мадад талаб қилса , бу “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ “ калимаси унга фойда бермайди. Ва шу билан у залолатга кетган кофир , бу калимани бузиб, уни ботил қилувчига айланади.
Шу каби “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” ни айтса, намоз ўқиса, рўза тутса , лекин Набий соллаЛлоҳу алайҳи ва салламни сўкса, ёки обрўларини тўкса , ё бўлмаса У кишини масхараласа , ёки У рисолатни керак бўлганидек етказмасдан нуқсонга йўл қўйди деса, ё яна бошқа айблар билан У кишини айбласа кофир бўлади. Гарчи “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ “ ни минглаб айтса, намоз ўқиб рўза тутса ҳам . Чунки бу хилофликлар банда динини ботил қилади. Шунинг учун ҳам уламо роҳимаҳумуЛлоҳлар ўз китобларида бир бобни “ Муртад ҳукмининг боби “ деб номлашди. Муртад бу исломга кирганидан сўнг куфр келтирадиган инсондир. Бу бобда исломни бузувчи нарсалрни зикр қилишганида , биз ҳозиргина зикр қилиб ўтган нарсаларни ҳам келтиришган.
Шунга ўхшаш “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” деб туриб , намознинг вожиблигини инкор этса , намозни , рўзани , закот ё ҳажни унга қодир бўла туриб , булар вожиб эмас деса , ижмо билан бу киши кофирдир. Буларнинг вожиблигини инкор этган инсонга “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” қовли , намоз ва рўзаси фойда бермайди. Агар рўза тутса , намоз ўқиса ва ибодат қилса, лекин зинони ё бўлмаса уммат ҳаромлигига ижмо қилган бирор бир нарсани ҳалол деса , барча мусулмонлар ҳузурида бу киши кофирдир. Мана шу қовли билан динини бузди. “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” ни айтиб, , Муҳаммад Аллоҳнинг Росули деб гувоҳлик берса ҳам. Чунки зинони ҳалол санаши билан Аллоҳни ёлғончига чиқарувчига айланди, Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло Ўз қовлида зинони ҳаром қилган :
“Зинога яқинлашманглар! Чунки (бу)
бузуқлик ва энг ёмон йўлдир.”[Исро:32]
Шу каби маст қилувчи ичимликларни , ёки қиморни ҳалол деса, кофир бўлади, намоз ўқиб , рўза тутса ва “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” деса ҳам. Барча мусулмонлар ҳузурида кофирга айланади. Чунки у субҳанаҳу ва таолонинг мана бу қовлини ёлғонга чиқарган бўлади :
“Эй мўминлар, ароқ , қимор , бутлар ва чўплар шайтон амалидан бўлган ҳаром ишдир. Бас, нажот топишингиз учун уларнинг хар биридан узоқ бўлингиз!”[Моида:90] . Лекин шу каби сўзларни айтган инсон мусулмонлардан узоқ бўлган юртларда яшаб катта бўлгани учун буларнинг ҳукмидан жоҳил бўлса, унга шаръий далиллар билан буларнинг ҳукми баён қилинади , агар зино , маст қилувчи ичимлик ёки шунга ўхшаш харомлигида ижмо қилинган нарсаларни ҳалоллигида қатъий туриб, ўз фикрини ўзгартирмаса, шак- шубхасиз кофир бўлади.
Буларнинг барчасидан мақсад , исломга киришлик, “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” калимасини нутқ қилиб, Муҳаммад Аллоҳнинг Росули деб гувоҳлик беришлик ,қачонки бу калимани айтувчиси уни бузувчи бирор бир нарсани келтирса қон ва молнинг ҳимоя қилинишига етарли эмаслигини билишинг учундир .
Шунга ўхшаш агар инсон намоз ўқиса, рўза тутса, ибодат қилса, бу калимани барча мажлисларда минглаб маротаба айтса , сўнг онасини , қизини ёки опа- синглисини жимо (жинсий алоқа ) қилишда ҳалол деса , барча мусулмонлар ҳузурида кофир бўлади. Аллоҳ ҳаром қилган нарсани ҳалол санагани сабаблик аниқ ва шак - шубхасиз муртадга айланади. Шу каби Анбиёлардан бир Набийни ёлғонга чиқарса ва Муҳаммад Аллоҳнинг Росули эканлигига ишонаман , Аллоҳни яккаловчиман , “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” ни айтаман , лекин Исо ибн Марям каззоб , Аллоҳнинг Росули эмас деса, ёки Мусо, Ҳорун , Довуд, Сулаймон , Нуҳ, Ҳуд, Солиҳ ёки Қуръонда Набий эканлиги аниқ келган булардан бошқа Анбиёларни Набий эмас деб, Уларни сўкса , шак- шубхасиз кофир бўлади. Унга “ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” калимаси, Муҳаммад Аллоҳни Росули деб гувоҳлик бериши, намоз ва рўзаси ҳеч қандай фойда бермайди. Чунки у Аллоҳ ва Унинг Росулини ёлғонга чиқарадиган нарсани келтирди ва Аллоҳнинг Росулларини таҳқирлади. Ҳудди шундай Аллоҳ унга шариат қилган нарсаларни қилса, Якка Аллоҳгагини ибодат қилиб, намоз ўқиб , рўза тутса, лекин закот вожиб эмас деб , хохлаганда бериб, хохлаганда бермаса ижмо билан кофир бўлади ва қонлари тўкилишликка ҳақли бўлган муртадларга айланади. Чунки у закотни вожиб эмас деди ва Аллоҳнинг қовлига хилоф чиқди:
“Намозни тўкис адо қилинг, закотни беринг…”[Бақара:43] . Закотни ислом фарзларидан бир фарз ва ислом арконларидан бир рукн эканлигини кўрсатган суннат далилларига қарши чиқди.
Шу каби намозни вожиб эканлигини айтиб туриб , уни тарк қилса , уламоларнинг саҳиҳроқ қовлига кўра Набий соллаЛлоҳу алайҳи ва салламнинг қуйидаги қовлларига биноан катта куфр билан кофир бўлади:
“ Дарҳақиқат бизлар билан уларнинг ораларидаги аҳд намоздир. Ким уни тарк қилса, кофир бўлади” [ Аҳмад(22428), Термизий(2621), Насоий(463), Ибн Можа(1079). Бурайда розияЛлоҳу анҳу ривоят қилган ҳадисдан келтиришган. Албоний “Соҳийҳул Жомеъ” (4143)да саҳиҳ деганлар]
Ва Набий соллаЛлоҳу алайҳи ва салламнинг қовллари:
“ Киши билан ширк ва куфр ораси намозни тарк этишликдир.” [ Муслим(82). Жобир розияЛлоҳу анҳу ҳадисларидан.]
Бундан бошқа намозни тарк қилувчининг кофир эканлигига далолат қиладиган оят ва ҳадисларга биноан кофир бўлади. Кимки бу борада тафсилотга киришаман деса, уламолар зикр қилишган кўплаб исломни бузувчи нарсаларни билишлик учун муртад ҳукми бобига қайтсин.
Мана шу билан ушбу динга онгли равишда иймон келтирган бўлади . “ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” диннинг асли эканлигини, Муҳаммад Аллоҳнинг Росули деб гувоҳлик беришлик билан бу калима миллатнинг асоси бўлишини, ислом, иймон ва дин мана шу икки шаҳодат билангина борлигини , шу билан бирга РосулуЛлоҳ соллаЛлҳу алайҳи ва саллам олиб келган барча нарсаларга иймон келтиришлик , уни лозим тутишлик , Аллоҳ ва Унинг Росули хабар қилган нарсаларга , Аллоҳнинг фарзларига , Аллоҳ ҳаром қилган нарсаларга иймон келтириб , Унинг ҳудудларида тўхатш лозимлигини билади.
Бу масалаларни уламолар очиқ – равшан қилиб , ўз китобларида баён қилишган . Ва бу нарсалар аҳли илм орасида келишилган ижмо бўлган ўриндир. Эй Аллоҳнинг бандаси, сенга соғлом ақл эгаси бўлишинг , қабрга ва яна Аллоҳдан бошқага ибодат қилувчилардан бўлган жоҳил ва адашганларнинг қовллари билан алданиб қолмаслигинг керак . Уларнинг бу дунёдаги саъй-ҳаракатлари зое кетти, Аллоҳнинг динига жоҳиллик қилиб, ҳатто Аллоҳдан бошқага ибодат қилишди. Шу билан бирга улар “ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” калимасини айтганликлари учун ўзларини кофир эмас деб гумон қиладилар. Ваҳоланки улар ўз амал ва қовллари билан бу калимани бекор қилишди. Яна шуни билгинки, диннинг асли ва миллатнинг асоси бўлган бу икки шаҳодат исломни бузувчи бирор бир нарсани қилган инсонда бузилади, йўққа чиқади.
Агар бирор бир эркак ёки аёл “ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” ва Муҳаммад Аллоҳнинг Росули деб гувоҳлик берса, намоз , рўза ва бундан бошқа амалларни қилса, лекин жаннат ёки дўзох ҳақиқат эмас, жаннат ҳам дўзох ҳам йўқ, буларнинг барчаси ҳақиқати йўқ бўлган қуруқ гаплар деса, мана шу гапи сабаблик барча мусулмонлар ижмоси билан катта куфр билан кофир бўлишади. Агар намоз ўқиб, рўза тутиб ,мана шу гапларни айтиб, ўзини Аллоҳни ибодатда яккаловчи мусулмон деб даъво қилиб, ширкни тарк этса , лекин жаннат ва дўзох ҳақиқат эмас , уёқда ҳеч қандай дўзох ҳам, жаннат ҳам , ё бўлмаса тарозу ҳам , қиёмат ҳам, охират куни ҳам йўқ деса, у мана шу билан барча мусулмонлар назнида залолатга кетган кофир муртадга айланади.
Ёки Аллоҳ ғайбни , ёки нарсаларнинг ҳақиқатини билмайди деса , кофир бўлади. Чунки у мана шу қовли билан Аллоҳ таолонинг қуйидаги қовлини ва мана шу маънога далолат қилувчи бошқа оятларни ёлғонга чиқарувчи бўлди :
“Албатта Аллоҳ барча нарсани билгувчидир.” [Мужодала:7]. Ва яна бу инсон мана шу қовли билан Роббиси субҳанаҳу ва таолони обрўсини тўкди ва шу қовли билан Аллоҳ таолони сўкди. Эй биродарим шуни билгинки, ҳақиқатда “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ МУҲАММАДУ РОСУЛУЛЛОҲ” шаҳодати иймоннинг асли ва миллатнинг асосидир. Лекин бу калимани айтувчи исломни бузувчи бирор нимани келтирса , бу шаҳодати уни ҳимоя қилмайди . Балки Аллоҳга , фаришталарига, Китобларига, Росулларига , охират кунига ва қадарнинг яхши ва ёмонига иймон келтиришлик лозимдир.
Шулар билан бирга Аллоҳнинг фарзларини адо этиб, Аллоҳ ҳаром қилган нарсаларни тарк қилишлик ҳам лозим бўлади. Энди ким мана шулардан кейин исломни бузувчи бирор нимани қилса, “ ЛА ИЛАҲА ИЛЛАЛЛОҲ” деган қовлини ботилга чиқариб, муртад кофирга айланади. Агар ширкдан ташқари бўлган бирор бир маъсиятни қилса, дини ноқис бўлиб, иймони заифлашади, кофир бўлмайди. Ҳаром эканлигига иймон келтиргани ҳолда, зино қилиб , ароқ ичувчига ўхшаб. Албатта унинг дини ноқис ва иймони заиф бўлади . Ва бу инсон мана шунда вафот этса , дўзохга кириб , унда азобланиш хатари остидадир. Агар Аллоҳнинг якка Ўзига ибодат қилувчи мусулмон ҳолда вафот этган бўлса, у ерда абадий қолмайди , балки Аллоҳ субҳанаҳу ва таолонинг машиятига биноан маълум бир муддатни ўтайди. Лекин у омонда эмас , балки дўзохга кириш хатари остида бўлади. Чунки унинг иймони заифлашиб , нуқсонлашди ва мана шу зино, ўғирлик ёки бу икковидан бошқа кабиралардан бўлган маъсиятида тавба қилмасдан вафот этти.