Биринчи ўрин: ваҳий нозил бўлишлик қиссасидир. Бу (қиссада) Аллоҳ (Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи васалламни ) элчи қилган энг биринчи оят : “Эй (либосларига) бурканиб олган зот, туринг-да, (ширкдан) огохлантиринг!” дан, то Аллоҳ таолонинг “Ёлғиз Парвардигорингиз (юзи) учун (кофирлар томонидан етадиган озорларга) сабр қилинг!” [Мудассир:1-7] деган қовлигача бўлган оятдир. [4]
Биринчи ўрин: ваҳий нозил бўлишлик қиссаси , яъни Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламга ваҳийнинг бошланиши. Соллаллоҳу алайҳи васаллам (элчи қилиб) юборилишларидан илгари мушриклар бўлган нарсага муҳолиф эдилар, санамларга ибодат қилмасдилар ва қавмлари унинг устида бўлган нарсага ҳам қарши эдилар. Ва Каъбага юзланган Ҳиро тоғининг тепасида жойлашган ғорга борар эдилар. У ерда кунлаб, ойлаб ўтириб, Аллоҳ азза ва жаллага ибодат қилиб, одамлардан узлатда бўлардилар. Аллоҳ азза ва жаллага Иброҳимнинг динида ибодат қилардилар. “Ҳанийфийя” бўлмиш Иброҳим алайҳиссолату васалламнинг дини (асосида ибодат қилардилар). (Бир куни ) у киши солаллоҳу алайҳи васаллам ғорда бўлганларида ёнларига фаришта келди. Ва ( соллаллоҳу алайҳи васалламга) : “ Ўқи “ - деди . (Пайғамбаримиз Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам) : “ Мен ўқишни билмайман” - дедилар. Чунки ҳақиқатан ҳам алайҳиссолату васаллам ўқишни билмасдилар. Аллоҳ таоло айтди : “Сиз (ўзингизга Қуръон нозил қилинишидан) илгари бирон китобни тиловат қилгувчи бўлган эмас эдингиз ва ўз қўлингиз билан хат ҳам ёзган эмас эдингиз…” [Анкабут:48] . Алайҳиссолату васаллам на ўқишни ва на ёзишни биладиган оми эдилар. Фаришта у киши (соллаллоҳу алайҳи валламга) :”Ўқи”- деганида, (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам) : “Мен ўқий оладиган эмасман “, яъни ўқишни билмайман , дедилар. Сўнг фаришта уларни (соллаллоҳу алайҳи васалламни ) қаттиқ сиқишлик билан сиқади-да ва кейин қўйиб юбориб, яна (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламга ) : “Ўқи”- дейди. (Соллаллоҳу алайҳи васаллам) мен ўқий оладиган эмасман, дейдилар. Фаришта у киши (соллаллоҳу алайҳи васалламни) яна бир бор қаттиқ сиқиб , кейин қўйиб юборади ва :” Ўқи” - дейди. (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам) эса : “ Мен ўқийдиган эмасман”, яъни ўқишни билмайман, дейдилар. Ва ниҳоят фаришта у зотга (соллаллоҳу алайҳи васалламга) шундай дейди : “ (Эй Муҳаммад(соллаҳу алайҳи васаллам), барча мавжудотни) яратган зот бўлмиш Парпардигорингиз номи билан (бошлаб) ўқинг! У инсонни лахта қондан яратган (зотдир). Ўқинг! Сизнинг Парвардигорингиз (инсониятга) қаламни (яъни ёзишни — хатни) ўргатган ўта карамли зотдир. У зот инсонга унинг билмаган нарсаларини ўргатди…”[Алақ: 1-5]. Набий соллаҳу алайҳи васаллам буни ёдлаб олдилар. Мана шу (соллаллоҳу алайҳи васалламга) тушган энг биринчи ваҳий эди. Шундай қилиб у киши(соллаллоҳу алайҳи васаллам) шу (оят) билан набий бўлдилар, Аллоҳ “ўқи” билан (соллаҳу алайҳи васалламни) набий қилди.
Сўнг (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам) уммул мўминийн(мўминларнинг онаси) Ҳадижа розияллоҳу таъала анҳонинг ёнларига бордилар ва бўлиб ўткан воқеани сўзлаб бердилар. (Соллаллоҳу алайҳи васаллам) ўзлари гувоҳи бўлган қўрқинчли ҳолатдан ва ёнларига фариштанинг келганлигидан қаттиқ қўрқиб кетганларидан оёқ-қўллари қалтирарди. Ҳадижа розияллоҳу анҳога :“Мен жуда ҳам қўрқиб кеттим”- дедилар. Шунда (Ҳадижа розияллоҳу анҳо онамиз) : “ Йўқ, йўқ.( Сиз асло қўрқманг), Аллоҳга қасамки, Аллоҳ ҳеч ҳам сизни шарманда қилмайди. Сиз қариндош-уруғчиликни боғлайсиз, меҳмондўстсиз, етимларга хайрихоҳсиз, камбағалларга ёрдам берасиз” - дедилар. Аллоҳ у кишини(соллаллоҳу алайҳи васалламни) ўзлари қўрққан холатга (яъни шармандаликка) туширмаслигига соллаллоҳу алайҳи васалламнинг яхши сифатларини важ(сабаб) қилдилар. “Аллоҳ ҳеч ҳам сизни шарманда қилмайди.”[Бухорий (3), (3392), (4953), (4955), (6982). Муслим (160). Оиша розияллоҳу анҳонинг ҳадисларидан.]. Чунки уларнинг (соллаллоҳу алайҳи васалламнинг) сифатлари мақталгулик сифатлар. Ва бу розуяллоҳу таоло анҳонинг фақиҳаликларидандир. (Ҳадижа розияллоҳу анҳо) Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламни тинчлантириб, қўллаб-қувватлаган ва ёлғиз қолганларида у кишини (соллаллоҳу алайҳи васалламни) кўнгилларини ёзган илк инсондирлар. Бу (сийратдаги) жуда аҳамиятли ўриндир. Сўнг соллаллоҳу алайҳи васаллам :”Мени ўранглар “, яъни “ устимни ёпинглар” - дедилар ва (Ҳадижа розияллоҳу анҳо) алайҳиссолату васалламнинг устиларини ёпиб қўйдилар. (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам) мана шу ҳолатда ётганларида, ёнларига фаришта келиб , айтди:” Эй (либосларига) бурканиб олган зот, туринг-да, (ширкдан) огохлантиринг! “ Мана шундай қилиб, росул бўлдилар. Чунки бу билан (яъни тушган оят билан) етказишликка буюрилдилар. Бошида эса етказишликка буюрилмагандилар, у кишига(соллаллоҳу алайҳи васалламга) “ (Эй Муҳаммад(соллаҳу алайҳи васаллам), барча мавжудотни) яратган зот бўлмиш Парпардигорингиз номи билан (бошлаб) ўқинг!” дейилди. Етказишлик буюрилмади ва бу (оят) билан набий бўлдилар. Сўнг эса Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламга етказишликка буюрадиган рисолат келди :” Эй (либосларига) бурканиб олган зот, туринг-да, (ширкдан)огохлантиринг! Ёлғиз Парвардигорингизни улуғланг! Либосларингизни пок тутинг! Бутлардан йироқ бўлинг! …” Бутлар – (ибодат қилинадиган) санамлардир. Мана шу шоҳид бўладиган ўриндир, яъни (бут-санамлардан) ҳажр қилиш, тарк этишлик ва улардан йироқ бўлишлик. “ Ёлғиз Парвардигорингиз (юзи) учун (кофирлар томонидан етадиган озорларга) сабр қилинг!” Сабр лозимдир. Чунки топшириқ ўта оғир ва узундир, сабрга эҳтиёж сезади. Аллоҳ Ўзининг Росули соллаллоҳу алайҳи васалламни юборган энг биринчи иш - ширкдан қайтаришликдир. (Аллоҳ ўзининг росули соллаллоҳу алайҳи васалламни ) энг аввало ширкдан қайтаришликка буюрди: “Бутлардан йироқ бўлинг! …”. “…туринг-да, огохлантиринг!...” “ Огоҳлантир” нимадан ?! Инсонларни ширкдан ва бут-санамларга ибодат қилишликдан огоҳлантиргин. Энг биринчи буюрилган иш бу огоҳлантиришлик ва бут-санамлардан ҳажр қилиб, уларни тарк қилишликдир. Бу эса ширкнинг нақадар хатарли эканлигига далолат қилади.
Агар уларнинг(мушрикларнинг) жуда кўп ишлар қилганларини ва (бу ишлар) ҳудди зино каби зулм ва ҳаддан ошишлик эканлигини билишларини [5] Ва шу билан бирга улар ҳаж, умра, мискин-бечораларга садақа, эҳсонлар ва бундан бошқа уларни Аллоҳга яқинлаштирадиган ибодатларни қилишганларини ҳам тушунсанг …[6]
Жоҳилият аҳли зино , рибо ва бошқа қабиҳ кабираларни қилишарди.
Уларда (уларнинг қабиҳ ишлари )билан бирга Иброҳим алайҳис солату вассалламнинг динларидан қолган (ибодатлар)ҳам бор эди. Улар ҳаж, умра ва муҳтожларга садақалар қилишарди. Бу ишлар яхши, лекин (бу ишларда) тавҳид-иҳлос йўқ. Агар амал яхши бўлса-ю, аммо у (амал) билан тавҳид-иҳлос бўлмаса, бундай амаллар соҳибига бирор фойда келтирмайди.
Мана шу яхши амалларга қўшиб, ёмон амалларни ҳам қилишади. Бу ёмон ишларнинг энг каттаси эса ширкдир. Улар зино қилишади, рибо ва майсир(қимор) ейишади, бу ишларнинг барчаси кабиралардан , лекин энг каттаси бут-санам ва бундан бошқа нарсаларга ибодат қилишлик бўлган ширкдир. Бу билан улар Аллоҳга “яқинлашишади”.Ўзларининг жоҳилликларидан Аллоҳга мана шу ширклар билан “яқинлашишади”. Ва айтишадики ,”… «Биз (ўша «илоҳ»ларимизга) фақат улар бизни Аллоҳга яқин қилишлари учунгина ибодат қилурмиз»,…”[Зумар:3] Кўрдингми , жоҳиллик ўз соҳибини қандай аҳволга солиб қўяди? Ҳақни ботил, ботилни эса ҳақ қилади. Ширкни эса тавҳид ва Аллоҳ азза ва жаллага яқинлашишлик қилади. Буларнинг (барчаси) сенга ақида, тавҳид ва фиқҳга оид бўлган (масаларга) аҳамият беришликнинг нақадар вожиблигини англатади(билдиради).
Бу ишларнинг ичида улар учун энг эътиборлиси – ширкдир. (Ширк) уларни Аллоҳга яқинлаштирадиган энг эътиборли (иш) бўлган. Аллоҳ уларнинг нима дейишликларини зикр қилгани каби : ,”… «Биз (ўша «илоҳ»ларимизга) фақат улар бизни Аллоҳга яқин қилишлари учунгина ибодат қилурмиз»,…”[Зумар:3] . Ва яна айтишадики, “…«Ана шу нарсалар Аллоҳ ҳузурида бизларнинг оқловчиларимиз(шафоатчиларимиз)»…” [Юнус:18] [7]
“…ибодат қилурмиз …”деган сўзлари билан уларнинг ўзлари ўша (бут-санам ва яна бошқа нарсаларга) ибодат қилишликларини эътироф этишяпти. Лекин, бу ибодат билан :” Аллоҳга яқинлашишликнигина қасд қилдик”- дейишяпти. Ва бу ишни яхши амал деб гумон қилишяпти. Чунки бу (иш) Аллоҳга таъзим бажо қилишлик ва Аллоҳни улуғлаш, деб ўйлашган. “Улар бизларни (Аллоҳга) яқинлаштиришади, чунки биз ўшаларга ибодат қилишлик билангина (Аллоҳга) етамиз. Улар солиҳлар бизларни Аллоҳга яқинлаштиришади.” – (дейишади).Улар (мана шу сўзлари билан) фаришталарни ва Исо алайҳиссалом каби анбиёларни қасд қилишяпти. Аллоҳга яқинлаштиришликлари учун мана шуларни ўзлари ва Аллоҳ ўртасида воситачилар қилиб олишади.
Аллоҳ таоло айтдики:“…улар Аллоҳни қўйиб, шайтонни дўст қилиб олганлар-да, яна ўзларини ҳидоят топгувчилар, деб ҳисоблайдилар…”[Аъроф:30] [8]
Қандай қилиб Аллоҳни қўйиб , шайтонларни дўст қилишган?! Ваҳоланки улар солиҳлар, Исо, Узайр ва фаришталар билан (Аллоҳга) яқинлашишарди-ку? Ҳа, улар шайтонларни (дўст) қилиб олганлар. Чунки у солиҳлар бунга(ўзларига ибодат қилинишига ) рози бўлишмаган ва бунга буюришмаган ҳам. Уларни бу ишга буюрган – шайтонлардир. Мана шу шайтонлар уларни Масийҳ бин Марямга, фаришталарга , Узайр ва булардан бошқа анбиё ва солиҳларга ибодат қилишликка буюришган. Улар ҳақиқатда шайтонларга ибодат қилишади, чунки улар ана ўшаларга ибодат қилишликда (шайтонларга) бўйсунишган. “…яна ўзларини ҳидоят топгувчилар, деб ҳисоблайдилар…” Улар мана шуни тўғри йўл, яхшилик ва салоҳият йўли , деб ҳисоблайдилар. Шунинг учун ҳам Аллоҳ азза ва жалла айтади, “ (Аллоҳ) уларни (яъни мушрикларни) ҳам, улар Аллоҳни қўйиб ибодат қилаётган бутларини ҳам тўплаб (у бутларга): «Менинг анави бандаларимни сизлар йўлдан оздирдингизларми ёки уларнинг ўзлари йўлдан оздиларми?» - дейдиган Кунда, Улар дерлар: «Эй пок Парвардигор, бизлар учун Сендан ўзга бирон дўст тутиш жоиз бўлган эмасдир (бас қандай қилиб ўзгаларни бизга бандалик қилиб сиғинишга мажбурлаб йўлдан оздирайлик)?! Лекин Сен уларни ва ота-боболарини (узоқ умр ва мўл-кўл ризқу-рўз билан шундай) фойдалантирдингки, ҳатто улар (Сенинг Ўзингни) эслашни ҳам унутдилар ва ҳалок бўлгувчи қавм бўлиб қолдилар». “[Фурқон:17-18]. Ва яна Аллоҳ таоло аяди-ки, “(Эсланг, Аллоҳ) уларнинг (яъни мушрикларнинг) барчаларини тўплаб, сўнгра фаришталарга «Ана у (мушриклар) сизларга ибодат қилгувчи бўлганмидилар?» дейилган кунда. (Фаришталар): «Пок Парвардигор, Сен Ўзинг бизларнинг дўстимиздирсан, улар эмас. Йўқ, улар жинларга ибодат-итоат қилар эдилар. Уларнинг кўплари (жинларга) иймон келтиргувчидирлар», дерлар. “[Сабаъ: 40-41] Улар (фаришталар) Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло билан бирга яна бошқаларга ибодат қилишликдан ( Аллоҳ таолони ) поклашди. Ва фаришталар у мушрикларга алоқасиз эканликларини ва уларни бу ишга буюрмаганликларини ,мушрикларга бу ишларни жин ва инсонлардан бўлган шайтонлар буюришганлигини хабар қилишди. Мана шундай қилиб , уларни шу ишга буюрган шайтонларга ибодат қилишган. Аллоҳ солиҳ бандаларини уларга(мушрикларга) бу ишларни буюришликдан пок(дахлсиз)қилди. Шу билан бирга улар(мушрииклар) ўзларини ҳидоят топувчилар ,деб ҳисоблашади. Бу эса инсоннинг яхши ният қилишлиги ва ёмонликни қасд қилмаганлиги ибрат бўлмаслигига далолат қилади. Бу ибрат эмас. Ибрат – Росулларга ва уларнинг йўлларидан юрганларга эргашишликдир. Яхши ният қабиҳ феъл билан бирга фойда бермайди. Ва бу(яхши ниятлари) уларга узр бўлмади. Чунки Аллоҳ бу ишларни инкор қилишлик учун Росулларни юборди ва Китоблар нозил қилди.
Аллоҳ (ўз набийси Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламни) энг аввало буюрган иш – ундан(ширкдан) огоҳлантиришликдир. (Бу эса) зино , ўғирлик ва бу икковидан бошқа (кабиралардан) огоҳлантиришликдан илгари. [9]
Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам энг аввало ширкдан огоҳлантиришликка буюрилганлар. Аллоҳ таоло айтган:” Бутлардан йироқ бўлинг!”[Мудассир:5] Ва бу зино , шароб ичишлик ва рибо ейишликдан огоҳлантиришга буюришдан илгари (бўлган). Бу ишлар кейинчалик қайтарилган. Лекин энг аввало ширкни тарк қилишликка буюрилганлар.(Аллоҳ таоло)айтмадики, уларни кабиралардан, зино , рибо ва улар қиладиган хабис ишлардан огоҳлантиринг,деб. Балки энг биринчи ширкдан қайтаришликка буюрган.
Энг аввало буюрилган нарса – тавҳид(ибодатда иҳлос қилишликдир). Намоз, закот , рўза ва ҳажга буюрилишликдан илгари. Чунки тавҳид – асосдир. Тавҳид бўлмаса , намоз, ҳаж , рўза ва солиҳ амаллардан ҳеч қандай фойда йўқ.
Улардан баъзилари санамларга, яна баъзилари эса фаришта ва бани одамдан бўлган авлиёларга қалбан боғланиб қолишганлигини билдинг [10]
Жоҳилиятда ( инсонлар) ибодатлари ва маъбудларида турли ҳил бўлишган. Улардан солиҳларга ва яна дарахт ва тошларга ибодат қиладиганлари ҳам бўлган . Ва Набий соллаллоҳу алайҳи васаллам уларнинг орасини ажратмадилар.Билъакс барчаларини қайтардилар ва барчалари билан жанг олиб бордилар. Фаришта , солиҳлар ва санамларга ибодат қиладиганларнинг орасини ажратиб ўтирмадилар. Чунки уларнинг ҳаммалари (ширкда) тенг-баробардирлар. Санамга ибодат қиладиганлар билан валий ёки солиҳларга ибодат қиладиганлар ўртасида ҳеч қандай фарқ йўқ.
Улар: “Биз улардан фақатгина шафоатларини хоҳлаймиз”,- дейишади.[11]
Айтадиларки: «Биз (ўша «илоҳ»ларимизга) фақат улар бизни Аллоҳга яқин қилишлари учунгина ибодат қилурмиз» [Зумар:3] “ «Ана шу нарсалар Аллоҳ ҳузурида бизларнинг шафоатчиларимиз», дейдилар.”[Юнус:18]. Мана шу уларнинг қасдлари. Аллоҳга ана ўша(маъбудларга) ибодат қилишлик билан яқинлашдилар. Ширкни қасд қилмадилар. Агар амаллар ширк ва куфр бўлса, ният яхши ёки ёмонлигига қаралмайди.
Шу билан бирга Аллоҳ (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламга ) юборган илк оятда ундан(ширкдан) огоҳлантиришдан бошлади. Агар шу масалани тўлиқ-мукаммал даражада тушуниб етган бўлсанг, унда бу фойдали илм билан хурсанд бўлгин…[12]
Яъни, энг биринчи буюриладиган нарса тавҳид, энг биринчи қайтариладигани ширк эканлигини ва ақида бузуқ бўлса, қолган ишларни ислоҳ қилишдан ҳеч қандай фойда йўқлигини тушуниб етган бўлсанг, (билгинки, мана шулар) муҳим масъала ва азим матлабдирки, бугун ўзини исломга нисбат берадиганларнинг аксари (бу масалада )жоҳилдирлар.Агар сен тушуниб етган бўлсанг, (унда) фойдали илм билан хурсанд бўлгин.
Хусусан, агар бу масала ўзидан сўнг келадиган беш вақт намоздан ҳам улуғроқ эканлигини билган бўлсанг.[13]
Яъни , бу масала бўлмиш тавҳид ўзидан сўнг келадиган беш вақт намоздан ҳам муҳимроқ. Чунки (намоз) ислом рукнларининг (аввали)икки шаҳодат калимасидан кейин келадиган иккинчи рукндир. Лекин шу билан бирга Аллоҳ азза ва жалла беш вақт намозга ҳижратдан бироз олдингина буюрди.Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам Маккада ўн уч йил турган вақтларида намозга буюрилмадилар.(Магар ) ҳижратдан салгина олдин “Меърож” кечасидагина намозга буюрилдилар. Нима учун намозга буюриш кечикди? Тавҳид асосланиши(ўрнатилиши учун). Чунки улар намоз ўқишганда ҳам, уларга намозлари тавҳид билангина фойда берарди.
(Намоз) ўнинчи йил “Исро “ кечасида, қабилалар қамали ва Абу Толибнимг ўлимидан сўнг, Ҳабаша ҳижратидан икки йил ўтгандан кейин фарз қилинди.[14]
Намоз «Исро ва Меърож” кечаси , (пайғамбар Соллаллоҳу алайҳи васаллам) юборилганларининг ўнинчи йилида фарз қилинди. Қамал қиссаси эса шуки, Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам тавҳидга чақириб, ширкдан қайтарардилар. Мушриклар эса У киши ва у кишининг асҳобларига тазийқ ўтказишарди.Амакилари Абу Толиб (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламни) ҳимоя қилиб, қавмининг азоб-уқубатларидан асрарди. Аллоҳ уни (Абу Толибни) мушрик бўлишига қарамай У киши(Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам)га хизмат қилдирди. Аллоҳ жалла ва аъла (Абу Толибни) Ўз Набийини асраб, ҳимоя қилиши учун фойдали қилди. Набий соллаллоҳу алайҳи васалламни ҳимоя қилиб келган икки киши, (амакилари) Абу Толиб ва аёллари Ходижа розияллоҳу анҳо вафотларидан сўнг У кишига бўлган ҳужум янада зиёдалшди. (Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам) ва асҳобларига тазийқлар ўтказишди. Бундан илгари ҳам уларни Макка қабилаларидан бир қабила ичида қамал қилишганди(яъни кўп нарсалардан чеклаб қўйишган). Улар билан алоқани узиб, озиқ-овқат ва савдо молларидан маҳрум қилишган. Ва уларга уйланишни(турмушга чиқишни) таъқиқлаб қўйишган. Уларни шу халқ ичида шундай қамал қилишганки, (натижада) ҳатто очликдан азоб чекишган. Муҳаммад(соллаллоҳу алайҳи васаллам) ва у киши билан бирга бўлганлар билан алоқани узиш учун чекловларни ёзиб, имзолаб Каъбага осиб қўйишган. Уни(Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи васалламни) ҳимоя қиладиган (амакилари Абу Толиб) ўлганидан сўнг эса, уларга (мушрикларга) Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам ва у зот билан бирга бўлганларга нисбатан азобни янада кучайтиришга қулай фурсат келган. Шу билан бирга пайғамбар қилиб юборилганларидан то ўша пайтгача намозга буюрилмаганлар.Чунки бу мақом ҳар бир нарсадан илгари ақидани тўғирлаш мақоми (ўрни) бўлган.
Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламга бўлган азоб-уқубатлар кучайиб, тазийқлар ўтказишгандан сўнг, (Росулуллоҳ соллалоҳу алайҳи васаллам ) ўзлари билан бирга бўлган заиф, (яъни)ҳимоя қиладиган ҳеч кими йўқ саҳобаларни Ҳабашага ҳижрат қилишга буюрдилар. Чунки у ерда Нажжоший деган подшоҳ бўлиб, унинг ҳузурида ҳеч кимга зулм қилинмаган. Ўша пайтда у (Нажжоший) насроний эди,лекин унинг ерида ҳеч кимга зулм қилинмасди. Мана шу энг биринчи ҳижрат бўлган.(Ҳижрат қилган) саҳобийларнинг ичида Усмон(розияллоҳу анҳу) ва саҳобаларнинг катталари ҳам бўлишган. Бу (ҳижратни) динларини сақлаб қолиш учунгина қилишган. Бу эса ўз ўрнида Нажжоший роҳимаҳуллоҳнинг исломга киришига сабаб бўлган. У (Нажжоший) саҳобийлардан Қуръонни эшитган чоғида Аллоҳ исломга ҳидоят қилган ва у исломни қабул қилган. Қурайш эса Нажжошийга ҳадиялар ва инсонни қизиқтириб ҳайратга соладиган нарсалар юбориб:”Улар диндан қайтган қочқинлар, уларни ўзимизга қайтаринглар” - дейишган. (Нажжоший) уларни қайтариб беришдан бош тортган. Аллоҳ мушрикларнинг гумонини ёлғонга чиқарди, элчилари муваффақиятсиз- умидлари пучга чиққан ҳолда қайтиб келишди. Нажжоший роҳимаҳуллоҳ то Аллоҳ енгиллик бергунча (Мадинага ҳижрат қилиш назарда тутиляпти) мусулмонларни ҳимоя қилишда давом этти.
Агар бу бўлиб ўткан ишлар ва ҳаддан ортиқ адоват , шу биргина масала(яъни тавҳидга буюриб, ширкдан қайтариш) сабабли бўлганини ва (буларнинг ҳаммаси ) намоз фарз қилинишидан олдин содир бўлганлигини билган бўлсанг, унда бу мавзуни тушуниб етганинга умид қиламан.[15]
Бу масалани тушунган бўлсанг, бу ҳам бўлса шу масала-ки, улар(мушриклар) Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламга фақатгина тавҳидга буюриб, ширкдан қайтарганлари учунгина душманлик қилишди, тазийқлар ўтказишди, у зотни ва асҳобларини қамал қилишди. Агар у кишининг ўзлари ва у зотга эргашганлар Роббиларига ибодат қилиб, (мушрикларни) ўз ҳолига қўйиб, бир-бирлари билан ўзаро тинч-тотув яшаганларида эди, у (мушриклар) ( Росулуллоҳ соллаллоҳу алйҳи васалламга) бирор нима дейишмаган бўлишарди. Аксинча бу нарсадан ҳурсанд бўлишарди. Мана шу ҳозирги кундаги куфр аҳлининг даъвати. Улар:” Келинглар , тинч-тотув яшайлик, келинглар бир-биримизга марҳаматлик бўлайлик, сизлар бизнинг динимиз ҳақида ҳеч нима деманглар, биз ҳам сизни динингиз тўғрисида ҳеч нима демаймиз.”- дейишади. Улар ёлғон гапиришади, чунки исломга қарши курашишади. “Бизнинг динимиз ҳақида ҳеч нима деманглар, биз ҳам динингиз тўғрисида ҳеч нима демаймиз.”- дея туриб, исломга қарши қўлдан келганча кураш олиб боришади. Мусулмонларни ўлдиришади,қувиб- бошпанасиз қолдиришади ва яна :”Келинглар, ўзаро суҳбатлашайлик, марҳаматли-кўнгилчанг бўлайлик “ - дейишади.
Агар Соллаллоҳу алайҳи васаллам тавҳидга чақириб, ширкдан қайтармаганларида эди, уларнинг(мушрикларнинг) ғазаблари қайнаб тошмаган бўларди.