Кимки ("Ла илаҳа иллаллоҳ"нинг маъносини) билиш бўлмиш (биринчи шартни) адо этса, жаннатга киради:
Имом Муслим Усмон ибн Аффон розияллоҳу анҳудан ривоят қилади. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Кимки Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ эканини билган ҳолда вафот этса, жаннатга киради". Муслим (26).
"Ла илаҳа иллаллоҳ", деб гувоҳлик бераётган киши, унинг маъносини билиши лозим бўлади.
Ушбу буюк калима тоғутга куфр келтириб, Аллоҳга иймон келтиришни ўз ичига олгандир. Кимки (Аллоҳдан ўзга ботил маъбудотларнинг) улуҳийятини рад этиб, уни Аллоҳ субҳанаҳу ва таолога исбот қилса, тоғутга куфр келтириб, Аллоҳга иймон келтирганлардан бўлади.
Илоҳ – итоат қилинадиган маъбуддир. У Зотдан ҳайбат, улуғлаш, муҳаббат, хавф, умид, Унгагина таваккал қилиб, дуо-илтижо қилган ҳолда итоат қилиниб, асло маъсият қилинмайдиган Зотдир. Ушбу ибодатларнинг бари Аллоҳ азза ва жалла учунгина бўлмоқлиги лозимдир.
Кимки улуҳият хислатларидан бўлмиш ушбу ишларнинг бирортасида махлуқни шерик қиладиган бўлса, бу унинг "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтган сўзига етган путур ва тавҳидидаги нуқсонликдир. Унинг махлуққа қуллик қилиши, ушбу нуқсон-путур даражасичалик бўлади. Ушбуларнинг бари ширк шохчаларидандир.
Қабрга сиғинувчилар ушбу калиманинг маъносини билишмади. Аллоҳдан ўзгасидан рад этилиб, шериксиз, ёлғиз Ўзигагина исбот қилинадиган улуҳият маъносини билишмади. Балки мўмин-у кофир бирдек иқрор бўладиган ҳамда бутун халқлар бир овоз билан келишиб-рози бўладиган маъно бўлмиш: Йўқдан бор қилиш ва яратишга Аллоҳгина Қодир. "Илоҳ"нинг маъноси эса: Ўзгасидан Беҳожат, Ундан Ўзгаси эса Унга ҳожатманд, деган маъноларнигина исбот қилишди. Бу ҳақдир. Ва у илоҳиёт лозим тутган маънолардир. Бироқ бу "Ла илаҳа иллаллоҳ" маъносидан ирода қилингани эмас. Чунки ушбу маъноларни кофирлар ҳам билиб, иқрор бўлишганди.
Демак "Ла илаҳа иллаллоҳ"нинг маъносини билиб, у талаб қилган амалларни адо этмоқ лозимдир. Тоинки айтувчисига манфаат бўлиб, Аллоҳ таоло унга жаҳаннамдан нажот берсин.
Кимки ихлос шартини бажарса, бас, у қиёмат куни пайғамбар соллоллоҳу алайҳи ва салламнинг шафоатлари ила инсонларнинг энг бахтлиларидан бўлади:
Имом Бухорий Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят қилдилар. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Қиёмат куни менинг шафоатим ила энг бахтли бўладиган кишилар, қалбидан холис (ният) қилган ҳолда Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб айтган кишидир". (Бухорий (99)).
"Ла илаҳа иллаллоҳ"ни айтиб, ундаги яқин-аниқ ишонч шартини адо этган кимсага пайғамбар соллоллоҳу алайҳи ва саллам жаннат хушхабарини бердилар. Имом Муслим Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят қилдилар. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Ушбу девор ортида, қалбида яқинан-аниқ ишонч ҳосил қилган ҳолатда Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб гувоҳлик берадиган ҳар бир кишига жаннат хушхабарини бер". (Муслим (31)).
Дарҳақиқат "Ла илаҳа иллаллоҳ"нинг шартларидан бўлмиш икки шарт "Ихлос" ва "Яқин-аниқ ишонч" борасида гаплашиб ўтдик. Демак амални солиҳ бир ният ила жамийки ширк доғларидан тозалаш ва ушбу калима далолат қилган маънога қатъий ишонч ҳосил қилган ҳолда шак-шубҳани батамом рад этадиган яқин-аниқ ишонч бўлишлиги лозимдир. Чунки яқиний-аниқ ишонч илми бўлгандагина иймон манфаатли бўлади, гумонга асосланган илм эмас. Энди бунга шак-шубҳа ораласа қандай бўларкин?!
"Ла илаҳа иллаллоҳ" иймон даражаларининг энг олийсидир.
Саҳиҳайнда Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят қилинади, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Иймон етмиш нечадир –ушбу Муслимнинг ривоятлари- ёки олтмиш нечадир шохча(дан иборат). Энг афзали "Ла илаҳа иллаллоҳ" сўзи-калимасидир –ушбу иймон даражаларининг энг олийсидир- энг қуйиси эса йўлдаги озорни олиб ташлашдир. Ҳаё иймондан бир шохчадир". (Бухорий (9), Муслим (35)).
Демак "Ла илаҳа иллаллоҳ" иймон даражаларининг энг олийсидир.
Кимки ушбу ихлос шартини адо этар экан, у жаннатга киради. Албоний саҳиҳ деб билган Баззорнинг Абу Саид ал-Ҳузрий розияллоҳу анҳудан ривоят қилган ҳадисида, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Кимки ихлос қилган ҳолда Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб айтса жаннатга киради". (Баззор "Мажмаъ аз-Заваид" (1/162), Албоний "Соҳиҳ ал-Жамиъ" (6433)да саҳиҳ санадилар).
"Ла илаҳа иллаллоҳ" ихлос билан айтилганда, модомики гуноҳи кабиралардан четлашилар экан, осмон эшиклари очилиб, то аршгача олиб борилади. Термизий Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят қиладилар, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Банда ихлос билан Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб айтар экан, унга осмон эшиклари очилиб, то аршгача олиб борилади, модомики гуноҳи кабиралардан четлашса". (Термизий (3590), Албоний "Саҳиҳ ал-Жамиъ" (5648)да саҳиҳ санадилар).
Кимки "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб, Аллоҳдан Ўзга ибодат қилинадиган нарсаларга кофир бўлса, унга жаннат вожиб бўлади. Саҳл ибн Ҳунайф ва Зайд ибн Холид розияллоҳу анҳумолардан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Одамларга хушхабар бергинки, ким шериги йўқ, ёлғиз Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб айтса, унга жаннат вожиб бўлибди". (Насоий "Кубро" (6/274) (10951)-рақам остида, Албоний "Саҳиҳ ал-Жамиъ" (2824)да саҳиҳ санадилар).
"Ла илаҳа иллаллоҳ" жаннатга киришга ва жаҳаннамдан нажот топишга сабаб ва ушбуларни амалга оширувчидир. Бироқ шартлар тўла топилиб, тўсиқлар бартараф бўлгандагина ушбу иш ўз кучини кўрсата олади. Гоҳида шартлардан бирортаси топилмай ёки тўсиқ мавжуд бўлганда, у ўз ишини кўрсатиши ортга сурилади. Шунинг учун ҳам Ҳасан роҳимаҳуллоҳга: "Одамлар: "Кимки "Ла илаҳа иллаллоҳ", деса жаннатга киради", деб айтишяпти", дейилганда, шундай деган эканлар: "Кимки "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб, ҳаққини ва фарзларини адо этса, жаннатга киради".
Ваҳб ибн Мунаббаҳ: "Ахир "Ла илаҳа иллаллоҳ" жаннат калити эмасми?", деб савол берган кишига шундай деган эканлар: "Ҳа ҳудди шундай. Бироқ ҳар бир калитни тишлари бўлади. Агар тишли калитни олиб келсанг, сенга (эшик) очилади. Акс ҳолда эса очилмайди".
Шайхул Ислом Ибн Таймия роҳимаҳуллоҳ "Минҳаж ас-Сунна" (6/226)да шундай дедилар: "Кимки яқин-аниқ ишонч ва мукаммал сидқ ила "Ла илаҳа иллаллоҳ", деса, албатта у гуноҳларда бардавом бўлган ҳолда вафот этмайди. Ё аслида гуноҳда бардавом бўлмаганлиги учун, ё бўлмаса сидқ ва яқин-аниқ ишончни ўз ичига олган тавҳиди (тарозида) ҳасанотлари оғир босишига сабаб бўлгани учун.
Уни ("Ла илаҳа иллаллоҳ"ни) айтсалар-да жаҳаннамга кирадиганларда, ушбу икки шартдан бири қўлдан бой берилган бўлади:
Ё улар уни ("Ла илаҳа иллаллоҳ"ни) гуноҳни батамом рад этадиган ёки (тарузида) гуноҳлардан оғир келадиган сидқ ва тўла яқин-аниқ ишонч билан айтмаганлар. Ё бўлмаса уни ("Ла илаҳа иллаллоҳ"ни) айтганлар-у, (бироқ) ундан кейин ҳасанотларидан оғир келадиган гуноҳларга қўл урганлар. Сўнг эса ана шу сабабидан сидқ ва яқин-аниқ ишончлари заифлашган. Кейин эса уни ("Ла илаҳа иллаллоҳ"ни) сидқ ва тўла яқин-аниқ ишонч ила айтмаганлар. Чунки гуноҳлар қалбларидаги сидқ ва яқин-аниқ ишончни заифлаштириб юборган. Ўшаларга ўхшашларнинг "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтишлари гуноҳларни ўчиришликда куч-қувват ҳосил қилолмайди. Балки гуноҳлари қилган ҳасанотларидан оғир келади".
Ва у ("Ла илаҳа иллаллоҳ") энг афзал зикрдир. Жобир ибн Абдуллоҳ розияллоҳу анҳумодан ривоят: "Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва салламни шундай деяётганларини эшитдим: "Зикрнинг энг афзали: "Ла илаҳа иллаллоҳ"дир. Дуонинг энг афзали эса: "Алҳамдулиллаҳ"дир". (Термизий (3383), Насоий "Кубро" (6/208) (10667)-рақам, Ибн Можжа (3800), Ҳоким (1/676) ва Албоний "Соҳиҳ ат-Тарғиб ва ат-Тарҳиб" (1526)да ҳасан даражасида дедилар).
"Ла илаҳа иллаллоҳ" зикрнинг энг афзали экани, чунки иймон фақат у билангина саҳиҳ бўлади ва унда улуҳиятни Аллоҳ таоло учун исбот қилмоқ ва уни Ундан ўзгасидан рад этмоқ бордир. "Ла илаҳа иллаллоҳ"дан ўзга зикрларда эса бу хусусиятлар йўқ.
У энг афзал зикр бўлганининг сабаби, чунки у тавҳид калимасидир. Тавҳидга эса (афзалликда) бирор нарса тенг келолмайди.
Таҳлилда ("Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтишда) ботинни ярамас сифатлардан тозалашда ўзига хос тасири бор. Бу улуҳиятни Аллоҳдан Ўзгасидан рад тиб, уни шериги йўқ, ёлғиз Аллоҳ учун исбот қилмоқ билан рўй-рост амалга ошади.
Чунки Аллоҳ таоло "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб гувоҳлик беришнинг маърифатини намоз ва рўзадан олдин фарз қилди. Ушбу калиманинг маъноси ҳақида изланиш олиб бориш, намоз ва рўза борасида изланиш олиб боришнинг вожиб эканидан бир неча маротаба улуғроқдир.
Чунки Аллоҳ таоло ширк ва тоғутга иймон келтиришни ҳаром қилганлиги, киши ўз онаси ва аммаси билан турмуш қуришининг ҳаром эканидан бир неча бор улканроқдир. Аллоҳга иймон келтириш даражаларининг энг улуғИ "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб гувоҳлик беришдир. Бунинг маъноси: Банда улуҳият маъноларининг бари Аллоҳ учун бўлиб, ундан бирор (насиба-улуш) на пайғамбар-у фаришта ва на валийга ҳам эмас, балки у ёлғиз Аллоҳнинг бандалари устидаги ҳаққи, деб гувоҳлик беришидир.
Тавҳид калимаси зикр ва ҳасанотларнинг энг афзалидир. У ҳақиқатда ҳам шундайдир. Чунки у ислом калити балки унга (исломга) фақатгина унинг воситасида кириладиган эшигидир. Ва у ислом устунидирки, ислом ундан бошқаси билан қоим бўлмайди. Ва у ислом билан куфрни ҳамда ҳақ билан ботилни ажратиб турадиган фурқондир. Ва у шундай калимаки, банда ушбуни айта туриб вафот этса ва ўз ихтиёри билан ҳуши жойида бўлган ҳолда оғзидан чиққан охирги сўзи бўладиган бўлса, ушбу калима унга жаннатни вожиб қилиб қўяди.
Абдуллоҳ ибн Амр розияллоҳу анҳумодан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Ер юзидаги бирон киши: Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ. Аллоҳ Буюкроқдир. Куч-қувват фақат Аллоҳ билангинадир", деса, албатта ундан хатолари ўчириб юборилади, агарчи денгиз кўпигичалик (кўп) бўлса ҳам". (Термизий (3460), Аҳмад (6920) ва Албоний "Соҳиҳ ал-Жамиъ" (5636)да ҳасан даражасида дедилар).
Дарҳақиқат Аллоҳ азза ва жалла Ўзининг пайғамбарини ушбу калима билан жўнатди:
Имом Аҳмад "Муснад" (16023, 19004)да саҳиҳ иснод билан Робиъа ибн Ибод ад-Диялийдан ривоят қилдилар: "Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва салламни Зул Мажоз бозорида ўз кўзим билан бундай деяётганларини кўрдим: "Эй инсонлар, "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтинглар, нажот топасизлар".
Ибн Ҳиббон "Маварид аз-Зоман" (1683)да ва Албоний "Соҳиҳ ал-Маварид" (1401)да саҳиҳ санаганлар, Ториқ ибн Абдуллоҳ ал-Муҳарибий розияллоҳу анҳудан ривоят, у киши Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва салламни Зул Мажос бозорида шундай деяётганларини кўрдилар: "Эй инсонлар, "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтинглар, нажот топасизлар".
Абдуллоҳ ибн Умар розияллоҳу анҳумодан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Одамларга қарши то Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ ва Муҳаммад Аллоҳнинг элчисидир, деб гувоҳлик бериб, намозни барпо қилиб ва закотни ўтамагунларигача курашишга буюрилдим. Энди ушбу(лар)ни қилишса, мендан қон ва молларини сақлаб-ҳимоя қилиб оладилар, ислом (дин) ҳаққи (билан олинадиган ўринлари) бундан мустаснодир. Ҳисоб(-китоб)лари эса Аллоҳга (ҳавола)". (Бухорий (25), Муслим (22).
Дарҳақиқат "Ла илаҳа иллаллоҳ" ила барча элчилар жўнатилишди. Аллоҳ таоло шундай деди: "Аниқки, биз ҳар бир умматга: "Аллоҳга ибодат қилинглар ва шайтондан йироқ бўлинглар", (деган ваҳий билан) бир пайғамбар юборганмиз. Шунда улар (ўша умматлар) орасида Аллоҳ ҳидоят қилган зотлар ҳам шунингдек, чекларига йўлдан озишлик тушган кимсалар ҳам бўлган. Бас, ер юзида сайру саёҳат қилиб, (ўз пайғамбарларини) ёлғончи қилган кимсаларнинг оқибатлари қандай бўлганини кўринглар". (Наҳл/36).
Аллоҳ таоло айтадики: "(Эй Муҳаммад соллоллоҳу алайҳи ва саллам), Биз сиздан илгари юборган ҳар бир пайғамбарга ҳам: "Ҳеч қандай ҳақ илоҳ йўқ, ёлғиз Менгина бордирман, бас, Менгагина ибодат қилинглар", деб ваҳий юборгандирмиз". (Анбиё/25).
Абдуллоҳ ибн Умар розияллоҳу анҳумодан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Қиёмат олдидан қилич билан жўнатилдимки, то шериги йўқ, ёлғиз Аллоҳга ибодат қилингунгача. Ризқим найзам сояси остида қилинди. Амримга хилоф чиққанларга хору зорлик (битиб) қўйилди. Ким бир қавмга ўзини ўхшатса, бас, у ўшалардандир". (Аҳмад (5094), Албоний "Соҳиҳ ал-Жамиъ" (2831)да саҳиҳ санадилар).
Абдуллоҳ ибн Амр розияллоҳу анҳумодан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Мен ва мендан олдинги пайғамбарлар айтган (сўзларининг) энг яхшиси: Шериги йўқ, ёлгиз Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ. Мулк ва мақтов-олқишнинг бари Унга хосдир. Ва У барча нарсага Қодирдир". (Термизий (3585), Албоний "Соҳиҳ ал-Жамиъ" (3274)да ҳасан даражасидаги ҳадис деб айтдилар).
Бурайда розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам бир кишини бундай деяётганини эшитдилар: "Аллоҳим мен Сендан Ягона, барча ҳожатлар ила кўзлангувчи, туғмаган ва туғилмаган ҳамда бирон киши Унга тенг бўлмаган, Сендан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб гувоҳлик берганим билан (воситасида) сўрайманки". Шунда У киши соллоллоҳу алайҳи ва саллам айтдиларки: "Мени жоним Уни Қўлида бўлган Зотга қасамки, дарҳақиқат (бу киши) Аллоҳнинг ал-Аъзом (энг улуғ) исми ила сўрадики, агар (Аллоҳга) ушбу билан дуо қилинса ижобат қилади, сўралса беради". (Абу Довуд (1493), Термизий (3475), Ибн Можжа (3857), Ибн Ҳиббон "Маварид" (2383) ва Албоний "Соҳиҳ ат-Тарғиб ва ат-Тарҳиб" (1640)да саҳиҳ санадилар).
Ушбу ҳадисда Аллоҳ таолонинг Аъзом (энг буюк) исми бор экани ва ушбу исм билан дуо қилинса ижобат қилиши, сўралса беришига далолат бор. Ва у ушбу ўринда зикр қилиниб ўтилди. Ҳадиснинг барча қисми тавҳид калимаси ва ушбу калима далолат ва тақозо қилган маънолар атрофида айланди. Ҳамда ушбу ҳадисда тавҳид калимасининг нақадар буюк ба қадри улуғ эканига далолат бордир.
Анас розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Жаҳаннамдан "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб қалбида арпа миқдоричалик яхшилик бўлган, сўнгра "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб буғдой миқдоричалик яхшилик бўлган, сўнгра эса "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб зарра миқдоричалик яхшилик бўлган киши чиқади". (Бухорий (7410), Муслим (193)).
Банда бошига оғир ташвиш-мусибатлар тушгандаги ёрдамланадиган энг афзал нарсаси: "Ла илаҳа иллаллоҳ"дир.
Умму Салама розияллоҳу анҳо шундай дедилар: "Пайғамбар соллоллоҳу алайҳи ва саллам тунда уйғониб, айтдиларки: "Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ. Ушбу тунда қанча-қанча фитна ва оғир мусибатлар туширилди. Хоналар соҳибларини (яъни, мўминларнинг оналарини) ким уйғотади. Бу дунёда қанчадан-қанча кийим кийганлар (яъни, Аллоҳнинг неъматларидан фойдаланганлар) борки, қиёмат куни яланғоч (яъни, ҳасанотлардан холи-қуруқ) бўлади". (Бухорий (5844)).
Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Сизлар билан унинг ораси ажратилишдан олдин "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб гувоҳлик беришни кўпайтиринглар ва уни ўликларингиз тепасида айтиб туринглар". (Абу Яъло "Муснад" (9/11) 6148-рақам, Ибн Адий (4/103) ва Албоний "Соҳийҳа" (467)да ҳасан дарасида дедилар). Ҳадисдаги "Ўликларингиз тепасида", яъни, ўлим ҳозир бўлган кишиларга. Чунки у ҳали ҳам таклиф (бандалик) ҳолидадир. Вафот этгач, унинг тепасида "Ла илаҳа иллаллоҳ"ни айтиб туришнинг фойдаси йўқдир. Балки у суннатда ворид бўлмаган бидъатдир.
Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Сизлардан кимки қасам ичиб қасамида: Лот ва Уззога қасам, деса, (тезда): Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ, деб айтсин. Кимки шеригига: Кел қимор ўйнаймиз, деса, (тезда) садақа қилиб юборсин". (Бухорий (4860), Муслим (1647)). Яъни, оғзидан зоҳири ширк бўлган сўз чиққач, тезда тавҳид калимасини айтишга шошилсин. Қимор ўйнашга чорлагач, садақа қилишга буюрилиши эса, гуноҳига каффорот бўлсин учун.
Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Кимки "Ла илаҳа иллаллоҳ", деса, олдин унга нимаики мусибат етган бўлса ҳам, замондан бир кун келиб манфаат беради". (Баззор "Мажмаъ аз-Заваид" (1/17), Табароний "Авсат" (3486), Абу Нуъайм "Ҳиля" (7/126), Байҳақий "Шуаб ал-Ийман" (1/109) 97-рақам ва Албоний "Саҳиҳ ал-Жамиъ" (6434)да саҳиҳ санадилар).
"Ла илаҳа иллаллоҳ"ни ўлим ва оғир вақтларда такрор-такрор айтиш мустаҳаб бўлади:
Оиша розияллоҳу анҳодан ривоят: "Росул соллоллоҳу алайҳи ва салламга ўлим ҳозир бўлганда, олдиларида сув тўла идиш бор эди. Сувга қўлларини тиқиб, юзларига суртардилар ва шундай дердилар: "Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ. Албатта ўлимни мастликлари (оғир ҳолатлари) бор". (Бухорий 4449).
Абу Ҳурайра розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Ўликларингизга (яъни, ўлим ҳозир бўлганларингизга) "Ла илаҳа иллаллоҳ"ни айтиб туринглар. Чунки кимнинг ўлим пайтидаги охирги сўзи "Ла илаҳа иллаллоҳ" бўлса, замондан бир кун келиб жаннатга киради. Агарчи унга бундан олдин (жаннатга киришидан олдин) нимаики мусибат етган бўлса-да". (Ибн Ҳиббон (7/272) 3004-рақам, Албоний "Аҳкам ал-Жанаиз" (19) ва "Саҳиҳ ал-Жамиъ" (5150)да саҳиҳ санадилар).
Муоз ибн Жабал розияллоҳу анҳудан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Кимнинг охирги сўзи "Ла илаҳа иллаллоҳ" бўлса, жаннатга киради". (Абу Довуд (3116), Аҳмад (21529), Ҳоким (1/503) ва Албоний "Соҳиҳ ал-Жамиъ" (6479)да саҳиҳ санадилар).
Анас ибн Молик розияллоҳу анҳудан ривоят: "Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам ансорлардан бўлган бир кишини кўргани келиб, айтдиларки: "Эй тоға, "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтинг". У эса: "Она томондан (қариндошмисиз) ёки ота томонданми?", деди. У киши соллоллоҳу алайҳи ва саллам: "(Йўқ), балки она томондан", дедилар. У: "Ла илаҳа иллаллоҳ", дейишим мен учун яхшими?", деди. Пайғамбар соллоллоҳу алайҳи ва саллам: "Ҳа", дедилар. (Аҳмад "Муснад" (12134), Абу Яъло "Муснад" (3512) ва Албоний "Аҳкам ал-Жанаиз" (20)да саҳиҳ санадилар).
Саъид ибн Мусаяб оталаридан ривоят қиладилар. Оталари шуни хабар берадиларки: "Абу Толибга ўлим ҳозир бўлгач Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам унинг олдига келдирлар. Унинг (Абу Толибнинг) ҳузурида Абу Жаҳл ибн Ҳишом ва Абдуллоҳ ибн Абу Умая ибн Муғийра ҳам бор эди. Шунда Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам Абу Толибга қарата: "Эй амаки, "Ла илаҳа иллаллоҳ", деб айтингки, мен бу калима билан Аллоҳнинг ҳузурида сизнинг фойдангизга гувоҳлик берай", дедилар. Абу Жаҳл ва Абдуллоҳ ибн абу Умая эса: "Эй Абу Толиб, Абдулмутталибнинг миллатидан бош тортасанми?", дейишди. Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам унга уни (ушбу калимани) илинишда давом этавердилар. Ана у иккиси ҳам ўша сўз(лари)ни қайтаравердилар. Абу Толибнинг уларга айтган охирги сўзи: Абдулмутталибнинг миллатида, дегани бўлди. "Ла илаҳа иллаллоҳ", дейишдан бош тортди. Шунда Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам: "Аллоҳга қасамки, модомики қайтарилмас эканман, сизнинг ҳаққингизга истиғфор айтаман", дедилар. Шунда Аллоҳ таоло у ҳақда (ушбу оятни) нозил қилди: "На пайғамбар ва на мўминлар…" (Тавба/113)". (Бухорий (1360), Муслим (24)).
Ҳасанотларнинг энг афзали "Ла илаҳа иллаллоҳ"дир. Абу Зар розияллоҳу анҳудан ривоят: "Мен: "Эй Росулуллоҳ, менга васият қилинг", дедим. У киши: "Агар бирон гуноҳ қилсанг, уни кетиданоқ яхшилик қилгинки, уни (гуноҳни) ўчириб юборади", дедилар. Мен: "Эй Росулуллоҳ, "Ла илаҳа иллаллоҳ" ҳасанотларданми?", дедим. У киши: "У ҳасанотларнинг энг афзалидир", дедилар. (Аҳмад "Муснад" (20976), Албоний "Соҳиҳ ат-Тарғиб ва ат-Тарҳиб" (3126)да саҳиҳ санадилар).
Абдуллоҳ ибн Амр розияллоҳу анҳумодан ривоят, Росулуллоҳ соллоллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: "Қиёмат куни умматимдан бўлган бир киши халойиқ ўртасида (баланд) овоз билан чақирилиб, унга тўқсон тўққизта (қилган амаллари) рўйҳати тарқатилади. Ҳар бир рўйҳат кўз (илғар даражадаги) узунликдадир. Сўнг Аллоҳ азза ва жалла: "Ушбудан бирор нарсани инкор қиласанми?", дейди. У эса: "Йўқ, эй Роббим", дейди. (Аллоҳ таоло): "Сенга сақлаб борувчи, котиб (фаришталарим) зулм қилишдими?", дейди. У эса: "Йўқ, эй Роббим", дейди. Сўнг (Аллоҳ таоло): "Сени (айтадиган) узринг, (қилган) яхшилигинг борми?", дейди. Шунда (ҳалиги) кишини ҳайбат босиб айтадики: "Йўқ". (Аллоҳ таоло): "Аксинча, Бизнинг ҳузуримизда сени (қилган) ҳасанотинг бор. Сенга бугун зулм қилинмайди", дейди. Унга "Аллоҳдан Ўзга ҳақ илоҳ йўқ ва Муҳаммад Унинг бандаси ва элчиси", деб гувоҳлик бераман", деб (битилган) бир қоғозча чиқарилади. (Ҳалиги киши) эса: "Эй Роббим, шунча рўйҳат олдида бу бир қоғозча нима ҳам бўларди?", дейди. (Аллоҳ таоло): "Сенга зулм қилинмас", дейди. Шунда рўйҳатлар (тарозининг бир) палласига, қоғозча эса (иккинчи) палласига қўйилади. Натижада рўйҳатлар енгил келиб, қоғозча оғир босади". (Термизий (2639), Ибн Можжа (4300), Ҳоким (1/710) 1937-рақам ва Албоний "Силсила ас-Соҳийҳа" (135)да саҳиҳ санадилар).
Имом Ибнул Қоййим роҳимаҳуллоҳ "Мадариж" (1/331)да шундай дедилар:
"Амаллар сурати ва ададига қараб бир-биридан афзал бўлолмайди. Балки қалблардаги (ниятларнинг) афзаллигига қараб бир-биридан афзал бўла олади. (Икки) амал сурати бир бўлиши ва ораларидаги ўзаро афзаллик эса осмонлар билан ерчалик бўлиши мумкин.
Тарозига қўйиладиган қоғозча ҳақидаги ҳадисни бир ўйлаб кўр, унинг қаршисида тўқсон тўққизта рўйҳат бўлиб, ҳар бир рўйҳатнинг узунлиги кўз илғар жойгача. Шунда қоғозча оғир келиб, рўйҳатлар енгил келади-да, (ҳалиги) киши азобланмайди. Маълумки ҳар бир муваҳҳидда ушбу қоғозча бордир. Уларнинг кўпчилиги гуноҳлари сабабли дўзахга киради".