Бисмиллаҳ, Алҳамдулиллаҳ вассолату вассаламу 'ала Росулиллаҳ, ва ба'д...
(02-27-2011, 06:11 AM)mutaallim Wrote: Ibn Umar rodiyallohu anhumodan rivoyat qilinadi:" Rosululloh sollollohu alayhi va sallam shunday dedilar:" Salomni savol berishdan oldin berish lozim! Endi kimki salomlashishdan oldin savol bergan bo'lsa, unga javob qaytarmanglar!" Ibn an-Najjor, hasan hadis, Sohih al-Jame'ga qarang, 3699-raqamdagi hadis.
Абдуллоҳ Ибн Умар розияллоҳу анҳудан ривоят қилинади, Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам дедилар:
«Саломни савол беришдан (бошқа ривоятда: Саломни гапиришдан) аввал берилади. Саломдан аввал савол берганга эса жавоб берма!»
من بدأ بالكلام قبل السلام ؛ فلا تجيبوه
1. Ибн Сунний "Амалул явми валлайла" (1/215/273) да ва
2. Аби Ну'айм "Ҳиля" (8/199) да
Бақийя ибнул Валиддан, у киши айтди: Менга Абдулазиз ибн Аби Раввад ривоят қилди, у Нофе'дан, у Ибн Умардан.
Абу Ну'айм айтдилар: "Абдулазизнинг ҳадиси ғариб ҳадисдир, уни фақат Бақийядан ёздик."
Абу Ҳотим "Илал" (2/294)да айтади:
"Бу ҳадис ботилдир, Ибн Абу Равваднинг ҳадисидан эмас".
Абу Зуръа "Илал"да (2/331) айтдилар:
"Бу ҳадиснинг асли йўқдир. Бақийя буни Абдулазиздан эшитмаган. У Ҳимс аҳлидандир, Ҳимс аҳли буни фарқига бормайдилар."
Ибнул Мадиний "Таҳзиб"да (1/478) айтдилар:
"(Бақийя) Шом аҳлидан ривоят қилса тўғридир, Ҳижоз аҳлидан ва Ироқ аҳлидан ривоят қилса жуда заифдир."
Ибн Адий "Камил"да (2/276) айтдилар:
"(Бақийянинг) баъзи ривоятлари сиқотларга хилоф келади. Шом аҳлидан ривоят қилса у тўғридир. Булардан бошқасидан ривоят қилса аралаштириб юборади."
Бу ҳадис Абдулазиз ибн Абу Раввад ал-Маккийдан (Ҳижозийдан) ривоят қилди.
Ибн Ражаб "Шарҳ 'илал Термизий"да (2/611) Бақийяни шундайлар қаторига қўшдилар:
"Миср аҳлидан ёки вилоятдан ривоят қилса ҳадисни тўғир ёдлаб олади, улардан бошқасидан тўғри ёдлаб қолмайди."
Имом Суютий "Жоме ас-Соғир"да (4844) заиф, деганлар.
Мана шу санадни мутааххир (кейинги замондаги) ба'зи олимлар ҳасан санашди, улардан Ибнул Қойюм, Ибн Ҳажар ва Албоний "Силсила Соҳиҳа"да (816):
"Энг камида ҳасандир", дедилар.
Бу ҳадис Бақийядан бошқа санад билан ҳам Ибн Умардан ривоят қилинган. Аммо у ривоятларнинг ҳаммаси ўта заифдир.
(02-27-2011, 06:11 AM)mutaallim Wrote: Yana bir hadisda Rosululloh sollollohu alayhi va sallam shunday deganlar:" Salom berishdan oldin gap boshlagan odamga javob qaytarmanglar" Tabaroniy, Abu Nu'aym, hadis hasan darajasida, Sahih al-Jome'ga qarang, 6122-raqam.
1. Ибн Адий "Камил"да (5/291) ривояти жуда заиф. Унинг санадида иккита каззоб бор, Суррий ибн Осим ва Ҳафс ибн Умар.
2. Табаронийнинг "Муъжамул Авсот" (1/136) ривоятида санадида каззоб бор. Абдуллоҳ ибн Суррий Антокий ва Ҳарун Абу Тоййиблар ўта заиф.
3. Ибн Қоттаннинг "ал-Ваҳм вал-ийҳам" (5/181) ривоятида Ҳафс ибн Умар ал-Айлий бор, Абу Ҳатим ар-Розий айтди:
"У каззоб шайх бўлган."
4. Ҳайсамийнинг "Мажма' аз-Заваид" (8/35) ривоятида Ҳарун ибн Муҳаммад Абу Тоййиб бор, у каззоб.
(02-27-2011, 06:11 AM)mutaallim Wrote: Jobir rodiyallohu anhudan rivoyat qilinadi:" Rosululloh sollollohu alayhi va sallam aytdilarki:" Salom gap boshlashdan oldindir." Termizi-2699, Shayh Alboniy bu hadisni hasan darajasida deganlar.
Жобир розияллоҳу анҳудан ривоят қилинади, Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам дедилар: «Салом сўздан аввалдир!» (Термизий 2699)
السلام قبل الكلام
Жобирнинг ҳадиси матрукдир – қабул қилинмайди, мавзуъдир – тўқима ҳадисдир.
Бу Ҳадисни Имом Термизий ривоят қилдилар ва "Матрук" (қабул қилинмайди, ташланади), дедилар. (Термизий 2623).
Албоний "Зо'ифа"да ва "Зо'иф ал-Жоме" (3373-3374)да: "Мавзуъ", дедилар.
Имом Бухорий ҳам бу ҳадисни матрук дедилар. (Термизий 2623)
Ибн Ҳажар Асқалоний "ат-Талхис ал-Хобир"да (3/1029) айтди:
"Санадда Ҳафс ибн Умар ал-Айлий бор, у матрукдир (ҳадиси қабул қилинмайди, ташланади)."
(02-27-2011, 06:11 AM)mutaallim Wrote: Rosululloh sollollohu alayhi va sallam gapni salom bilan boshlamagan odamga javob bermanglar deb buyurganlar bizni.
Гапни салом билан бошлаш суннат, аммо ким салом бермаса унга жавоб берилмайди, деган сўзга саҳиҳ ҳадис йўқдир.
Аллоҳумма солли васаллим 'ала набиййина Муҳаммад. Алҳамдулиллаҳи роббил 'аламийн!